Dagens opptakssystem til høyere studier fremstår både fragmentert og altfor komplekst.

Et utvalg la forrige uke fram forslag til radikale endringer i reglene for opptak til høyere utdanning. Utvalget foreslår å fjerne alle tilleggspoeng. I tillegg vil de avvikle muligheten til å forbedre karakterer ved å ta opp fag som privatist. 20 prosent av plassene settes i stedet av til en «opptaksprøvekvote». Det er en interessant modell verdt å se nærmere på.

Årets tall fra Samordna opptak viser igjen at snittet for å komme inn på de mest populære studiene øker. Dagens opptakssystem har blitt utviklet over lang tid. Det har ført til et system som både er fragmentert og altfor komplekst. I dag er mange nødt til å benytte seg av tilleggspoeng for å komme inn på drømmestudiet. I alt finnes det åtte forskjellige kategorier som gir ekstra poeng, blant annet alderspoeng og realfagspoeng. Dagens poengsystem er lite treffsikkert og bidrar til kunstig høye karaktersnitt. Mange må bruke årevis på å ta opp fag som privatist. Dette er både dyrt og krevende for den enkelte. Det er også en sløsing med samfunnsressurser.

Utvalget går inn for at en standardisert opptaksprøve kan erstatte tilleggspoeng. Opptaksprøven tar utgangspunkt i en svensk modell, «Högskoleprovet». Søkere kan ikke kvalifisere seg kun på bakgrunn av prøven. De må også ha generell studiekompetanse. Prøven skal teste søkernes kjernekompetanse innen eget språk, engelsk og grunnleggende matematikk. På den måten får søkere som ikke kommer inn på høyere utdanning med bare karakterene de hadde på videregående, en ny mulighet.

I dagens system finnes blant annet realfagspoeng. Det er et velment incentiv for å få videregåendeelever til å velge realfag. Men det får en uheldig og utilsiktet konsekvens. Når realfagspoengene teller på alle typer studier, bidrar det til å holde opptakskravene på kunstig høye nivåer. For eksempel kan det lønne seg å ta geofag, ikke rettslære, for en kommende jusstudent.

Alle skal ha lik rett og mulighet til utdanning. Opptakssystemet burde blitt revidert for lenge siden. Utvalgets forslag er interessante og relevante. Samfunnet og søkerne til høyere utdanning vil være tjent med et mer effektivt og rettferdig opptakssystem.