Gratulerer med valgseieren til de nye bystyrerepresentanter i Trondheim. Men hva kan vi nå forvente med tanke på sykkelsatsing? I forkant av lokal- og fylkestingsvalget 2023 kartla vi i Syklistenes Landsforening (SLF) hvordan de ulike partiene prioriterer sykkelsatsing. I Trondheim var det heldigvis mye progressivitet å spore for sykkeltilretteleggingen blant de politiske partiene. Dette merket vi også da vi tidlig i september tok sykkelen fatt og syklet en runde innom flere sykkelanlegg for å gjøre vurderinger av dem. Runden endte opp ved valgkampbodene i Nordre gate, der vi tok en prat med våre lokalpolitikere.

Det er gjort mye bra for syklende i Trondheim de siste årene, med både oppgradering av eksisterende sykkelanlegg, bygging av nye sykkelveier og økt vintervedlikehold, men det er fortsatt en vei å gå. De nasjonale målene for sykkelandel sier at det skal være 20 prosent andel i byene. I Trondheim er det om lag ni prosent som bruker sykkel, viser Vegvesenets reisevaneundersøkelse i 2022.

Trondheims sykkelnett har flere utfordringer, blant annet med dårlig skilting av omveier ved anleggsarbeid, vanskelige kryssløsninger hvor syklende rutes ut i gangfelt og sykkelveier som plutselig ender opp i et fortau. Vi kjenner oss igjen i det Thorstein Wang påpekte i sitt leserinnlegg tidligere i høst, hvor han skrev at det er i kryss syklende blir dårligst ivaretatt. Dette støttes av studier som viser at mange kollisjoner med syklister skjer i kryss. Men det finnes også flere gode sykkelveier med god flyt med forsvinnende lite bekymring for biltrafikken.

Alle de politiske partiene vi snakket med i forkant av valget var opptatt av sykkelsatsingen her i byen. Trondheim trenger å øke sykkelandelen med (minst) elleve prosent. Det nye bystyret må nå fatte beslutninger som gir et godt, trygt og sammenhengende sykkelnett, og som gir syklister tryggheten og sikkerheten som er nødvendig for å benytte sykkelen i hverdagen. En av de første utfordringene bystyret kan ta tak i, er å få på plass gode kryssløsninger. Dette har vært skissert i mange år, for eksempel ved at Trondheim skal følge «Oslo-standarden for sykkeltilrettelegging», noe vi håper blir realisert.

Vi gleder oss til at det nye bystyret skal ta tak i sykkelsatsingen, som vil berike Trondheims befolkning på mange måter. Vi håper at vi om kort tid kan kalle Trondheim Norges fremste sykkelby.