Vi har med interesse lest innlegget til Erik Dahl fra Ranheim, og vi kan forsikre om at Fremskrittspartiet både i Trondheim og Trøndelag vil prioritere bedre veier i Trondheim. Dette har vi også jobbet for i flere år, sammen med Fremskrittspartiet nasjonalt. Nødvendig veibygging og vedlikehold er et offentlig ansvar. Det er også et offentlig ansvar at det står så dårlig til som nå, og de partiene som har styrt Trondheim og Trøndelag i 20 år må bære hovedansvaret for det.

I løpet av den siste fireårsperioden har Frp på fylkestinget fremmet forslag om over 500 millioner ekstra til fylkesveiene i Trøndelag. Dessverre har dette blitt nedstemt av det rødgrønne flertallet, til tross for at fylkeskommunen den samme fireårsperioden har gått med hele 993,8 millioner i driftsoverskudd.

På toppen av dette vedtok det rødgrønne flertallet på det siste fylkestinget å nedprioritere vintervedlikeholdet ytterligere. I Trondheim har Frp i en årrekke kjempet for bedre vedlikehold av veiene, både sommer og vinter. Det vil vi fortsette med. For neste periode har vi også programfestet at vi ønsker å asfaltere de mest trafikkerte grusveiene i kommunen. Vi vil ikke akseptere at flere av veiene som i dag har asfalt, skal nedgraderes til grusvei. Kommunedirektøren har tatt til orde for nettopp dette, ettersom de partiene som styrer i dag har satt av for lite penger til veivedlikehold. Frp mener at mer kommunal grus er et forslag som tar oss baklengs inn i framtida.

Frp i Trøndelag har programfestet at vi vil ha en forpliktende opptrappingsplan innenfor veivedlikehold, og vi vil iverksette tiltak for å redusere etterslepet. Vi har fremmet flere forslag om at staten må overta viktige eksportveier, som laksevei nord og fylkesvei 714 Hitra – Frøya. Dette er også fulgt opp av Frp nasjonalt og tatt inn i vår alternative NTP. Dersom staten tar ansvar for disse veiene, som trenger milliardbeløp til utbygging og vedlikehold, vil det være mye mer realistisk å ivareta de resterende fylkesveiene her i Trondheim og Trøndelag. Frp har viljen til å satse på fylkesveiene, men da trenger vi flere som støtter oss. Godt valg.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!