Nylig fikk vi i media presentert Nye Veiers planer for den 17 km lange strekningen Gylland – Kvål. Det legges i kjent Nye Veier-stil opp til firefelts veg med 100 og 110 km/t fartsgrense. Prisen? 6,5 milliarder kroner. Dette prosjektet er siste skrik i rekken av enorme motorveiprosjekter som brøyter seg fram på bekostning av det meste annet:

  • Bilistene: Som påføres ytterligere usosiale bompengeutgifter, i en tid med stor usikkerhet rundt folks økonomi.

  • Forsyningssikkerheten: Uerstattelig matjord bygges ned i stor stil for å rydde plass til asfalt.

  • Naturen vår, kulturlandskap, boliger og gårdsbruk.

  • Jernbanen, som nok en gang blir nedprioritert til fordel for en gigantisk motorvei.

Ikke minst er det en merkverdig prioritering på veifronten. Den ensidige satsinga på store motorveiprosjekter står nemlig i grell kontrast til vedlikeholdet av de veiene vi allerede har i fylket vårt. I kunnskapsgrunnlaget for regional planstrategi skriver Fylkesdirektøren at det over flere år har vært et økende forfallsnivå på vegnettet og at det er meget utfordrende å opprettholde fremkommeligheten på vegnettet. Ja, det skrives rett ut at «Det er en reell fare for at veger må stenges eller begrenses for enkelte trafikantgrupper».

Politikk handler om å prioritere. Fylkesveiene våre var i dårlig forfatning allerede da de ble overført fra stat til fylket. Forfallet er eskalerende. Misforstå oss ikke, det trengs utbedringer på riksveiene også, og strekningen mellom Gylland og Kvål trenger absolutt en oppgradering. Men er det verdt å bruke så mange milliarder for å spare noen minutter på å kunne dundre gjennom dalføret med klampen i bånn? Det er langt billigere å bygge veger med 90 km/t framfor 110 km/t viser en utredning fra Statens vegvesen. Da må vi gjøre det.

Nye veger har hele strekninga fra Oppdal til Steinkjer i sin portefølje, og vi kan dermed vente oss mer av det samme i tiden framover, dersom politikerne ikke gir tydelig beskjed. Nå skal Nasjonal transportplan opp til høring på neste fylkesting. Rødt vil da argumentere for en tydelig prioritering av vedlikehold framfor nye firefelts med 110-sone, kombinert med en massiv satsing på jernbane og kollektivtrafikk. Det er på tide at det snart blir vanlige veiers tur.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.