Oscar og Michelin er to aldrende, viktige hedersbevisninger som prøver å fornye seg, men fortsatt grovt favoriserer verden av i går.

Den som ikke fikk med seg at ble det delt ut Michelin-stjerner i Norden onsdag, må enten ha oppholdt seg utenfor Norden, eller uten tilgang til medier av alle slag. Natt til mandag deles årets Oscar-priser ut. Det vil få oppmerksomhet over hele verden mandag.

Oscar deles ut for 88. gang i år. Michelin-guiden omtrent slik vi kjenner den i dag har kommet i nesten like mange utgaver. Den ble startet i 1900, av en dekkprodusent for å få datidens få bilister til å kjøre mer og lengre, for store matopplevelser. Stjernesystemet ble introdusert i 1926.

Til tross for, men kanskje også på grunn av sterk diskusjon og kritikk mot Oscar og Michelin, har institusjonene klart å beholde enorm makt og innflytelse på sine områder. En restaurant som får sin første Michelin-stjerne, eller den første norske og nordiske som får tre, kan regne med sterkere pågang av gjester og mulighet til å ta bedre betalt. En film som får Oscar, vil få et lengre og mer lønnsomt liv.

Det er mange gode grunner til å kritisere mekanismene bak Oscar-priser og Michelin-stjerner. Noe av kritikken har åpenbart har fått institusjonene til å ønske å framstå mer moderne. Det har de bare delvis lyktes med.

Oscar er under betimelig, skarp kritikk for hvordan prisen alt gjennom nominasjonene underkjenner fargede, minoriteter og kvinner. Skuespillerprisene for beste hovedrolle går stort sett til godt voksne hvite menn og unge hvite kvinner.

I år er samtlige av de 20 nominerte til skuespillerpriser hvite. Det har ført til kampanjen, eller opprøret #OscarsSoWhite, til massiv debatt i og utenfor filmbransjen om manglende mangfold i Oscar. Debatter om kvinneandel i norske film framstår som et luksusproblem sett mot situasjonen i USA. Kathryn Bigelow fortsatt er fortsatt første og eneste kvinne med Oscar for beste regi i 2009. Siden har det ikke vært kvinner nominert til prisen en gang.

Uttrykket «the great white hope» skriver seg fra boksing. Nærmere bestemt fra da Jack Johnson ble den første fargede tungvektsboksen i 1908. I amerikansk offentlighet ble den smått rasistiske drømmen om at en hvit skulle slå den svarte mesteren, uttrykt gjennom begrepet «the great white hope». Sylvester Stallone slo gjennom i rollen som en slik i «Rocky» i 1976.

Søndag vil Stallone sannsynligvis få Oscar for beste birolle som Rocky i «Creed». Selv om han ikke er filmens beste skuespiller, selv om den fargede regissøren, manusforfatteren og hovedrolleinnehaveren ikke er nominert en gang. Oscar har blitt kampen hvor det hvite håpet vinner nesten hver gang.

Kritikk mot manglende mangfold og belønning av standarder satt av aldrende hvite menn har også preget Michelin-guiden. Mens Oscar har åpnet for flere nominerte til Beste film og i år har radikale eller utypiske Oscar-filmer som «Mad Max: Fury Road» og «The Big Short» i finalen, har Michelin beveget seg litt lenger ut i verden.

Tre stjerner til Maaemo i Oslo og to stjerner til vesle Fäviken bortenfor Åre signaliserer at guiden våger seg litt lenger ut, i matfilosofi og geografi. Om guidens inspektører noen gang har vært i Trondheim er fortsatt tvilsomt, men velfortjent belønning av Re-naa i Stavanger og Fäviken ved Åre gir ny næring til «det trønderske håpet» Credo neste gang.

Det norske Oscar-håpet lever mest indirekte i år. Aldri før har det vært norske skuespillere i to filmer nominert til beste film: Kristoffer Joner i «The Revenant» og Aksel Hennie i «The Martian». En mikroskopisk og en liten rolle, riktig nok. Mest norsk i de nominerte er i det eminente sci-fi-dramaet «Ex Machina», som kan få manuspris, med spektakulær sunnmørsnatur.

Oscar og Michelin er både til å elske og hate. Noen av de mest bortkastede pengene jeg har brukt, har vært på restauranter med Michelin-stjerner. Det har også gitt opplevelser for livet. Blant Oscar-vinnere er noen av de beste og mest irriterende filmene jeg vet om. De beste mat- og filmopplevelsene finner du som regel i filmer og restauranter som burde hatt Oscar eller Michelin-stjerne. Det gjør ikke prisene mindre viktige. Tvert imot.

Stjernekokk: Sven Erik Renaa styrker trøndersk Michelin-håp, også i Trondheim. Foto: Britt Eirin Johansen
Oscar-nær: Aksel Hennie jobbet med syv Oscar-nominerte i «The Martian» som bl.a. er nominert til beste film. Foto: Photo Credit: Peter Mountain