Veimyndighetene har fått mer penger til å drifte og vedlikeholde veier, men standarden har ikke blitt bedre. Det er uakseptabelt.

Dårlig drift og vedlikehold av norske veier medvirker til mange dødsulykker årlig. Det skjer til tross for at bevilgningene har økt betydelig. Veimyndighetene må snarest finne ut hvordan de kan drifte veinettet på en bedre måte. Det er uakseptabelt at liv går tapt fordi byråkrati og dårlig styring fører til ussel veistandard.

Før helga la Riksrevisjonen fram en rapport som nærmest slakter veimyndighetene, Statens vegvesen og fylkeskommunene. Riksrevisjonen har kartlagt om driften og vedlikeholdet av riks- og fylkesveiene har vært tilfredsstillende i årene mellom 2015 og 2021. Svaret er nei. Blant annet har dårlig veistandard medvirket til om lag 30 dødsfall i året. Særlig har vintervedlikeholdet vært mangelfullt. Tallet er oppsiktsvekkende høyt. Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen peker på at antallet i 2021 utgjorde 30 prosent av alle dødsulykkene på veiene.

Selv om bevilgningene har økt med to milliarder kroner de siste to årene de har sjekket, har ikke veiene blitt tryggere, mer framkommelige eller mer miljøvennlige. Regionreformen får mye av skylda. Den har ført til oppstykking av kompetanse og færre stordriftsfordeler. Før reformen kunne en entreprenør inngå én kontrakt om vinterdrift og klipping av grøntområder langs veiene. Regionreformen førte til at den samme entreprenøren må inngå to kontrakter – én med Vegvesenet og én med fylkeskommunen. Vegvesenet sier de jobber med hvordan pengene kan brukes smartere, slik at standarden blir bedre. Det skulle bare mangle. Men også samferdselsdepartementet må sikre at de har god nok informasjon om driften, både fra Vegvesenet og fylkeskommunene.

Nye veier er ønskelig av mange, men veldig mange nye veiprosjekter er ikke samfunnsøkonomisk nyttige. I så måte er det et tankekors at vi bruker flere titalls milliarder på å bygge ny vei samtidig som vi ikke greier å ta vare på de veiene vi allerede har. Regjeringen bør sørge for at eksisterende fylkes- og riksveier rustes opp og blir tryggere, hellere enn å bygge gigantprosjekter som skipstunnelen på Stad og Hordfast – ferjefri E39 mellom Bergen og Stavanger. Bedre prioritering kan spare både liv og penger.