I høst startet førsteklassingene i Olderdalen på Ranheim skole etter at det på ny har vært endring av skolekretsgrensen.

Sist skolekretsgrensen ble endret i 2016 ble barna flyttet til Hansbakken skole, med endring av skolevei som innebar å krysse en påkjøringsrampe til E6. Det ble store protester, da skoleveien var i strid med retten til en trygg skolevei.

Alina Sandø Foto: Privat

Med FAU i spissen ble påkjøringsrampen stengt med bom for biltrafikk. Dette krevde midlertidig en lang prosess med møter med advokater og ordfører – og det for å sikre barna en lovskrevet rettighet!

Nå har vi det samme scenarioet på ny. Årets skolestartere i Olderdalen er flyttet tilbake til Ranheim, og siden sist Olderdalen sognet hit har det skjedd endringer: nye på- og avkjøringsramper fra E6 er etablert.

Skoleveien innebærer å krysse avkjøringsrampe fra E6. Her kommer bilene i 90 km/t, og selv om avkjøringen er lang er den svært uoversiktlig.

Det er gjerder og trær, i tillegg ligger avkjøringen på en liten topp. Alt bidrar til å sperre for sikten – både for bilister og for fotgjengerne.

Voksne må langt ut i overgangen for å få overblikk, ergo klarer ikke et barn å se om det kommer trafikk. I tillegg er seksåringer små av vekst, noe som gjør dem vanskelig å se.

De yngste skolebarna er også dårligere til å bedømme avstand, fart og forstå det de ser og hører i trafikken. Barn er «upålitelige» i trafikken. Det er ikke fordi de er dårlig oppdratt, det er fordi de er barn.

Vi foreldre er ansvarlige for å lære barna trygg adferd i trafikken, men det hjelper lite når barna ikke klarer å få oversikt over veien de skal krysse, og bilistene ikke har mulighet til å se tidsnok. Det er en stor svakhet at når skolekretsgrenser endres så blir det ikke tenkt nok igjennom farlige trafikkområder.

Skoleveien skal være trygg, men når barna må krysse et uoversiktlig fotgjengerfelt over en avkjøringsrampe fra E6, er det i strid med ideen om barns rett til en trygg skolevei. Det burde være innlysende at dette må ordnes opp i.

Vi foreldre har forsøkt å ta tak, men vi blir kasteballer i et byråkratisk sirkus hvor ingen tar ansvar for å faktisk få situasjonen forbedret. At dette ikke er ordnet FØR skolestart er en skandale, men det som er enda verre er at når vi foreldre varsler om en utrygg skolevei og behov for strakstiltak så møtes vi av total ansvarspulverisering. Verken Ranheim skole, Trondheim kommune eller Statens vegvesen mener at de har ansvaret, tross at de alle er aktører som har en nøkkelrolle i å sikre at skoleveiene er trygge.

Skolemyndighetene kan ikke bare ignorere at skolekretsen har endret seg uten å vurdere de potensielle konsekvensene for barnas sikkerhet. Politikerne må gå utover bare å innføre administrative endringer og se den praktiske sikkerheten til skoleveiene.

Statens vegvesen har ansvar for trafikksikkerheten på motorveiene, men de må også se på hvordan avkjøringsramper påvirker skoleveier og iverksette tiltak deretter.

Sistnevnte har nå etablert en minimal forhøyning foran overgangen, men farten er fortsatt for høy. Det er blitt sagt at vegetasjon skal fjernes, men ungene er likevel ikke synlige bak gjerdene.

Nå tre uker inn i skoleåret er fortsatt ingenting gjort. Vi har forslått flere konkrete tiltak, men blir ikke hørt. Er vi kommet dit hen at det må en alvorlig ulykke til før noen reagerer?

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!