Helseplattformen må slutte å skylde på brukerne og rette egne feil. Det haster.

Innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital innebærer en pågående risiko for pasientsikkerheten ved sykehuset. Det slår den endelige tilsynsrapporten fra Statens helsetilsyn og Statsforvalteren fast. Rapporten er rystende lesning. Vi forventer at det snarlig ryddes opp i de massive problemene som innføringen av et nytt journalsystem har medført.

Fem måneder etter at Helseplattformen ble innført på St. Olav, er situasjonen stadig kritisk på flere områder. Allerede i den foreløpige rapporten etter tilsynet i begynnelsen av februar, ble det klart at forholdene var uholdbare. Tilsynet ved sykehuset har sett særlig på informasjonsflyt, legemiddeladministrasjon og brukergrensesnittet i det nye systemet. Resultatene er nedslående.

Ansatte ved sykehuset har lenge protestert mot at mange av feilene de melder inn, blir karakterisert som «brukerfeil». Tilsynsrapporten som ble offentliggjort onsdag gir dem langt på vei rett i at dette for ofte har skjedd. Når dårlig opplæring eller «feil bruk» får skylda, blir heller ikke feilene tatt på tilstrekkelig alvor.

Tilsynsmyndighetene ber nå Helseplattformen om å utarbeide en rapport om alle disse feilene, med mål om at hittil ukjente systemfeil avdekkes. Det må skje raskt. Om systemet er umulig å bruke rett, er det systemet, ikke brukerne, det er noe galt med.

I tilsynsrapporten brukes karakteristikker som «uoversiktlig», «kritisk», «risikofylt» og «svært bekymringsfullt» om flere sider ved Helseplattformen. Feil som er blitt bekreftet løst, viser seg å fortsatt skape problemer. Enkelte funksjoner er enormt kompliserte. Systemet låser seg når flere ansatte er inne samtidig. Funksjonaliteten endrer seg hyppig.

Helseplattformen skulle være en «regional utprøvingsarena» for målet om én innbygger, én journal. Nå framstår systemet mer egnet til å skremme enn å hjelpe. Helseplattformen må slutte å skylde på brukerne og rette egne feil. Det haster.