Mens bergenspolitikken er nede i knestående på grunn av en evigvarende krangel om bybanen, ligger mye til rette for at Trondheim kan få bytog uten altfor mye plunder og heft.

Det vil likevel kreve både politisk mot og vilje til å bruke penger.

Jernbaneselskapet SJ Norge ønsker å kjøre bytog mellom Leangen og Lerkendal i Trondheim. Ruten kan gå langs samme spor som Trønderbanen (Trondheim-Stjørdal) og Stavne-Leangenbanen, som Bane Nor nå jobber med å oppgradere og elektrifisere. Med tre elektriske togsett mener SJ det er mulig med et bytog som går hvert 20 minutt. Bytoget kan ses i sammenheng med trikken og togbanestrekningen med Heimdal i sør og Leangen i nord.

Ruten kan gå i ei sløyfe med stoppestedene Leangen, Lilleby, Lademoen, Trondheim sentralstasjon, Skansen, Marienborg og Lerkendal. Mange har arbeidsplass langs strekningen, blant annet på St. Olavs hospital, NTNU Gløshaugen, Lerkendal, Solsiden og i Midtbyen. I tillegg til jobbpendlere fra både byen og randkommunene, vil banen kunne bli attraktiv for publikummere som skal på Lerkendal, i Trondheim Spektrum eller på arrangement på østsiden av byen. SJ mener det må være mulig å få et slikt tilbud oppe og stå ved utgangen av 2027, samme tidspunkt som Trønderbanen skal gå hver halvtime.

For at dette skal bli noe av, krever det politisk vilje og påtrykk. Flere sentrale politikere er positive, og påtroppende ordfører Kent Ranum (H) sier han vil jobbe for å utrede og få finansiert prosjektet. Siden infrastrukturen allerede er på plass og SJ ønsker å drive et slikt tilbud, framstår det som en realistisk plan det er verdt å jobbe for.

Et bytog er i tråd med nullvekstmålet, at personbiltrafikken ikke skal øke selv om det blir flere innbyggere i Trondheim og omegn. Billettpris betyr noe, men studier viser at frekvens, tilgjengelighet, komfort og framkommelighet også er avgjørende. Gråkallbanens popularitet bekrefter dette. Et miljøvennlig bytog, som går presist i all slags trøndervær tvers gjennom byen, bør derfor være ettertraktet. I ei tid der inntrykket av at jernbanesatsingen i Norge er underutviklet og treg, er planen oppløftende.