Regjeringen vil bygge E6 gjennom et naturreservat. Naturtoppmøtet før jul burde ha satt Espen Barth Eide (Ap) på bedre tanker.

Før jul deltok klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) på FNs naturtoppmøte i Canada. Der varslet han at Norge gir et bidrag på 120 millioner kroner for å stimulere til tett oppfølging av den historiske naturavtalen, som handler om å verne natur og biologisk mangfold. Fredag kom nyheten om at regjeringen vil bygge ny E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat. Her er det åpenbart langt mellom liv og lære for regjeringen.

Miljødirektoratet stanset i fjor den planlagte E6-utbyggingen, nettopp av hensyn til naturen i området. Lågendeltaet i Gudbrandsdalen har nasjonal og internasjonal betydning for vadefugler og truede naturtyper. Området er viktig for nær alle fiskearter i Mjøsa. Regjeringen vil likevel utbygge strekningen Roterud-Storhove, tross mange innvendinger og advarsler.

Espen Barth Eide mener «samlet sett» at inngrep i verneområdet er det beste alternativet. Han legger vekt på at regjeringens avgjørelse gir en bedre løsning for lokal- og tungtrafikk. I en pressemelding varsler han at regjeringen vil verne erstatningsareal som en kompensasjon for utbyggingen. Det er Nye Veier AS som skal bygge veien. For at dette skal bli mulig, gjør regjeringen nå en endring i verneforskriften.

Vi er ikke i tvil om at bygging av ny E6 vil få positive ringvirkninger. Det handler både om trafikksikkerhet og regionutvikling. Nærings- og arbeidsliv vil høste godene av at framkommeligheten mellom Oslo og Trondheim, samt Oslo og Nord-Vestlandet, blir enda bedre. Men dette er et klassisk dilemma som melder seg hver gang naturvern er tema.

Hvilke hensyn skal veie tyngst? Vern av viktig natur handler ofte om å motstå inngrep som kan være lønnsomme for samfunnet. Klimaministeren kan ikke rose FNs naturvernarbeid den ene dagen, og trumfe gjennom veibygging i et naturreservat den neste. Naturtoppmøtet i Canada før jul burde ha satt Barth Eide på bedre tanker.