Den kraftige nedgangen i antall søkere til lærerutdanningene er en nasjonal krise. Kjære politikere, det er på tide å brette opp ermene.

Norge trenger kvalifiserte lærere. Kvalifiserte lærere er helt avgjørende for kvaliteten i skolen, og for at vi skal kunne gi alle barn en verdifull oppvekst og det beste utgangspunktet for deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vi trenger lærere med sterk fagkompetanse som motiverer og engasjerer, som bryr seg og tar ansvar, og som tilrettelegger, analyserer og fornyer seg. Derfor må vi ha lærere med lærerutdanning. Mangel på kvalifiserte lærere får konsekvenser for den enkelte elevs læring og utvikling, men også for vår evne til å møte samfunnets framtidige kompetansebehov innenfor ulike fagområder.

Ingfrid Thowsen, leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Foto: NTNU
Tine Arntzen Hestbek, dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU. Foto: Elin Iversen / NTNU

Årets søkertall til høyere utdanning viser en alvorlig svikt i rekrutteringen av nye studenter til lærerutdanningene over hele landet. Ved NTNU har vi vært vant til svært gode søkertall og godt kvalifiserte studenter, men i år ser vi en betydelig nedgang sammenlignet med i fjor. Dette vil få ringvirkninger for alle studieområder, sektorer og bransjer på sikt.

Dette tvinger oss til selvrefleksjon: Hvordan har vi havnet i denne situasjonen? Læreryrket har over tid vært gjenstand for et negativt ordskifte, men vårt inntrykk er at omdømmet til læreryrket nådde et nytt bunnivå etter fjorårets lærerstreik. Det er vanskelig å se for seg at ikke konflikten i skolen har hatt betydning for årets søkertall.

Et kjennetegn ved de mest populære studiene er at de fører til yrker med høy status og anerkjennelse – og gjerne også god lønn. Nedgangen i søkertallene til lærerutdanningene skyldes ikke at utdanningsinstitusjonene har gjort en dårlig jobb med rekrutteringsarbeidet. Vi kan lage flotte kampanjer og markedstiltak, men vi klarer aldri å kompensere for at yrket ikke framstår som attraktivt nok.

DEBATT: Dyr buss, tidlig skjenkestopp og brannfelle av en bolig? Torsdag 31. august inviterer Samfundet og Adressa til ung valgdebatt i Storsalen!

Nå må myndighetene i samarbeid med arbeidslivets parter sørge for at statusen til læreryrket heves. Det innebærer at politikere, kommuner, skoleledere, KS, fagforeninger og lærerutdannere må sette seg ned og snakke sammen. Og ikke minst må vi lytte til nyutdannede lærere, til lærere som står i jobb og til de mange lærerne som har valgt å gå over i andre yrker.

Vi må se på innholdet i lærerprofesjonen og på alle oppgavene som lærerne er forventet å løse. Vi må se på ressurstilgangen til skolen og detaljstyringen av læreryrket og lærerutdanningene. Og vi må se på alle yrkesgruppene som spiller en rolle i barn og unges oppvekst, på samarbeidet dem imellom og på rollen de skal ha i skolen.

Hvis dette ikke blir gjort, kan ikke utdanningsinstitusjonene ta ansvar for å sikre nok lærere for framtiden. Hvis vi ikke klarer å framsnakke læreryrket, vil vi oppleve at søkerne velger andre studier og at den negative trenden fortsetter. En slik negativ spiral vil forsterkes av en forventet knapphet på arbeidskraft i mange viktige yrker de kommende årene.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!