Det er bra at promillekjøring på elsparkesykkel straffes, men det er uholdbart at størrelsen på boten varierer voldsomt avhengig av hvor du bor i landet.

Boten må dessuten stå i forhold til lovbruddet. Flere tilfeller i sommer viser at en mer rettferdig praksis må på plass.

I juni trådte nye regler i kraft for elsparkesykkelbruk. Nå er det ikke lov å kjøre elsparkesykkel med over 0,2 i promille. Flere saker viser imidlertid at tingrettene ikke er enige om hvordan bøtenivået skal fastsettes. Mens to personer på Vestlandet blant annet ble dømt til bøter over 80 000 kroner, ga Oslo tingrett bøter på 15 000 kroner i tilsvarende saker.

I dommene i Sør-Rogaland tingrett la retten til grunn straffen du får hvis du kjører bil og promillen er over 0,5, nemlig halvannen brutto månedslønn i bot. I Oslo derimot benyttet de ikke månedslønn-normen. Retten har i stedet tatt hensyn til at det er forskjell på elsparkesykling, som nå klassifiseres som motorvogn, og bilkjøring.

Skjerpet straff vil forhåpentligvis føre til færre ulykker. En kartlegging som Statens vegvesen offentliggjorde i fjor, viser at risikoen for å bli utsatt for en ulykke med elsparkesykkel er minst ti ganger høyere enn for vanlig sykkel. Med andre ord er det god grunn til å forebygge uvettig kjøring som kan få alvorlige konsekvenser. Likevel er det urimelig at du straffes etter samme praksis som for promillekjøring i bil. Det står rett og slett ikke i forhold til lovbruddet og strider mot allmenhetens rettsfølelse. Skadepotensialet med bil er mye større enn med elsparkesykkel.

Advokat Brynjar Meling, som representerer en mann der påtalemyndigheten foreslår 163 000 kroner i bot, sier til Stavanger Aftenblad at «straffenivået er hinsides all rimelighet og forholdsmessighet». Han reagerer på at de domfelte mister førerkortet. Det er et paradoks at du fortsatt kan kjøre og kjøpe elsparkesykkel selv om du ikke har førerkort. Meling mener straffeutmålingen i disse sakene må til Høyesterett. Vi er enig. Høyesterett bør bestemme hva som er riktig straff og det må være likhet for loven.