Det trengs både midletidlige og langsiktige løsninger for å bøte på dette sammenbruddet.

I snart én måned har det ikke vært mulig å ta toget på Dovrebanen fra Trondheim til Oslo, verken for passasjerer eller gods. Følgene av ekstremværet «Hans» for det de fleste land betrakter som nødvendig infrastruktur, illustrerer og forsterker mange av problemene i norsk jernbanepolitikk. For dårlig infrastruktur og mangel på helhetlig ansvar har gjort vondt verre for togtilbudet til og fra Trøndelag.

At ei jernbanebru raser sammen på grunn av flom, er selvsagt verken Samferdselsdepartementet, Bane Nor eller Jernbanedirektoratets feil. Vi har likevel stor forståelse for fortvilelsen til selskapet SJ Norge som har ansvaret for passasjertransporten på Dovrebanen, Rørosbanen og Trønderbanen. De taper store summer på det som kan virke som manglende evne og vilje til å få Dovrebanen på skinnene igjen fra ansvarlige myndigheter.

Etter press fra trønderske politikere, NHO og SJ kom omsider samferdselsdepartementet på banen før helga. De oppfordrer Bane Nor om å vurdere en midlertidig løsning for Ringebu-brua. Det var jaggu ikke for tidlig. Samferdselsdepartementets ferske rapport «Kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren» ser på følgene av jernbanereformen i 2017. Den påpeker en rekke problemer. Hovedproblemet synes ikke å være konkurranseutsetting, men infrastruktur og ansvarsfordeling.

Rapporten peker på uklar ansvarsfordeling og dårlig samarbeid mellom Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Begrenset kapasitet på infrastruktur og lite felles strategi og retning for virksomhetene har dessverre vist seg enda tydeligere de siste ukene.

Konkurranseutsetting har ført til samordningsproblem, men også mer kundeorientert, innovativ drift, ifølge rapporten. Vi mener SJ Nord er eksempel på det. Pandemien førte til etterspørselssvikt. Unntakstilstander kan endre folks vaner. Derfor er det så viktig å sørge for at Dovrebanen raskest mulig kommer på skinner. I mellomtida må Rørosbanen utnyttes og tilrettelegges best mulig for passasjerer og gods. Det trengs både midlertidige og langsiktige togløsninger for å bøte på dette sammenbruddet.