Vi vil gjerne takke Birgit Thorsen og Aida Refvik Angell for deres kronikk som tar opp det presserende problemet med mannskapsmangel i sjøfartssektoren. Deres fokus på teknologi og innovasjon som en del av løsningen er viktig, men det er essensielt å belyse flere sider av denne komplekse utfordringen.

Som fremtidige navigatører ved Dekksoffiserlinjen på Trøndelag Høyere Yrkesfagskole, ser vi en uoverensstemmelse mellom de utdanningsprogrammene vi følger og den raskt skiftende virkeligheten i sjøfartsbransjen. Vi applauderer investeringen i simulatorer, men oppdateringen av undervisningsplaner må følge samme spor for å sikre at vi er godt rustet til å møte de teknologiske og operasjonelle utfordringene som venter.

En like viktig faktor som ikke kan ignoreres, er de store lønnsforskjellene i sjøfartssektoren. Vi ser med bekymring på lønnsnivået i anbudsbaserte tjenester, hvor dyktige sjøfolk ofte blir underbetalt i forhold til ansvaret de bærer. En forskjell på mellom 20-25 000 kr mindre per måned, sammenlignet med andre deler av sjøfarten, undergraver vår motivasjon og innsats for å opprettholde sikkerhet og effektivitet.

Fylket, som er ansvarlig for anbudsdriften, har et viktig ansvar for å sikre rettferdig lønn og gode arbeidsvilkår. Å underbetale dedikerte sjøfolk som har valgt å utdanne seg til dette yrket, undergraver både kvaliteten på tjenestene og omdømmet til sjøfartssektoren. Vi ser med frustrasjon på at mannskapsmangel ofte fører til operative utfordringer.

Lønn er bare én del av utfordringen. Turnuser som innebærer dispensasjon fra hviletidsregler, med søvn så lavt som fem timer i løpet av 24 timer, setter mannskapets helse og sikkerhet i fare. Dette strider mot prinsippene om forsvarlige arbeidsforhold og hviletid, og må tas på alvor av hele sjøfartssektoren.

For å skape en bærekraftig fremtid for sjøfarten og tiltrekke seg de beste talentene, må en kollektiv innsats til. Næringslivet må ta ansvar for anstendige lønninger og ordentlige arbeidsforhold. Politikere må utforme reguleringer som beskytter mannskapet og opprettholder bransjens standarder. Sjøfartsorganisasjonene må arbeide for å forsterke sjøfolkenes stemme og ivareta deres interesser.

Kjære Birgit Thorsen og Aida Refvik Angell, vi takker dere for å ta opp denne viktige problemstillingen. Samtidig vil vi oppfordre hele sjøfartssektoren til å lytte til vår stemme som fremtidige navigatører. Vi er opptatt av å forme en bærekraftig, trygg og attraktiv fremtid for sjøfarten. Dette krever samarbeid, handling og ansvar fra alle involverte parter.

Har du en hjertesak? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!