Nesten 5500 førsteklassinger i Trøndelag har sin første skoledag mandag. Mens politikerne krangler om hvordan skolen kan bli bedre, kan skolene gjøre mye selv.

Første skoledag er en av de store begivenhetene i livet. Alle vil at skolestarten blir så bra som mulig. Det som skjer mandag, kan få stor betydning for ungene i lang tid framover.

Barna er både forventningsfulle og nervøse. Mange av dem har ikke engang fylt seks år. Etter flere år med lek i barnehagen, kan overgangen til skolehverdagen bli for brå. De er vant til en hverdag med sandkasse og klatrestativ, og det kan bli vanskelig å sitte stille på en stol. Når du kanskje ikke er mer enn fem og et halvt år, er det vanskelig å huske at du må rekke opp hånda før du får snakke.

Det er 26 år siden alderen for skolestart ble senket fra sju til seks år. Seksårsreformen, som endringen ble kalt, var fornuftig. Men intensjonene fra den gangen er dessverre ikke blitt fulgt opp.

Et viktig poeng da seksårsreformen startet, var at første klasse skulle være et slags førskoleår, at leken skulle prege hverdagen også på skolen og at ungene skulle få en gradvis tilvenning. Det var en god målsetting av minst to grunner: Små barn lærer mye av å leke. Elevene skal dessuten gå på skolen i 13 år. En mykere start kan forebygge skoletrøtthet.

Flere forskere og mange lærere har i mange år fortalt at den tidlige skolestarten slett ikke ble så myk som meningen var. Fem-, seksåringene fikk mer tradisjonell undervisning og mindre tid til å leke enn det som var planlagt.

De siste åra er det blitt større bevissthet rundt dette. Flere skoler i Trondheim deltar i prosjektet Bedre skolestart for alle, som skal gjøre overgangen mykere. Vi håper flere skoler blir med i dette prosjektet som er et samarbeid mellom kommunen og forskere på flere universitet.

Skolene som har deltatt så langt, har opplevd at de har stor frihet til å tilpasse første skoleår til elevenes forutsetninger. Vi håper mange skoler benytter seg av den muligheten.