I en lederartikkel i Adresseavisen kan vi lese at fraværsgrensa har fungert godt for flertallet av elevene. Men når elever i hele Trøndelag gjør sitt beste hver eneste dag, gjør ikke en rigid grense på ti prosent fravær i alle fag at alle får de samme mulighetene til å lykkes.

For fraværsgrensa fungerte kanskje for høyresidas teste- og puggeskole, men det er ikke en skole som tar elever på alvor. Når man i dag ser at enda flere unge opplever psykisk sykdom, ensomhet og ser negativt på framtiden er ikke å sette en rigid grense på ti prosent, løsningen for å få de på skolen.

For det er en misvisende påstand at fraværsgrensen funket fint i å møte de problemene unge møter i dag. Det gjorde den ikke. FAFO sin evaluering viste riktignok at fraværet gikk litt ned, men det endelige frafallet gikk ikke ned. Det er ingen som mener at det ikke er viktig å være på skolen, men den aller viktigste målestokken burde jo være at flest mulig trives, fullfører videregående og ikke faller fra.

Fraværsgrensa gjør at småsyke elever som heller kunne tenkt seg en hviledag møter opp på skolen, men for alle de som har mer en nok med å stå opp om morgenen og motivere seg selv til å orke å prøve sitt beste, blir fraværsgrensa den siste dråpen i et beger som for lengst har vært nær oversvømmelse. For fraværsgrensa ser ikke at elever prøver så godt de kan. Skal man skape en skole hvor alle kan lykkes må man bli møtt med oppfølging og hjelp om man sliter med fravær, ikke et varselbrev i posten og trusler om å miste vitnemålet sitt. Stress og press er en av de største utfordringene unge opplever og fraværsgrensen bidro aldri til å gjøre noe med dette.

Vi kan ikke lene all skolepolitikken vår på en klar grense som definerer elever som innenfor eller utenfor skolesystemet. Det viktigste for Arbeiderpartiet i regjering må være å finne et regelverk som tilrettelegger for at alle kan fullføre. Arbeiderpartiet skal skape en skole med tillit, og som prioriterer å hjelpe de som faller ut i dag. Så vi skal selvsagt ha en form for fraværsreglement, men det skal være en mer rettferdig og mindre rigid ordning. Noen problematiserer at dette ikke er helt klart enda, men det er et poeng i seg selv å bruke tid på det og på å involvere også elevene i arbeidet med å finne bedre måter å gjøre det på som kan funke for alle.

Det viktigste vi skal gjøre for å sikre at alle kan fullføre skolen er å få på plass en mer praktisk skolehverdag, med helsesykepleier på skolen hver dag, med økt trivsel og mindre stress. Hvis unge dropper ut av skolen, er det ikke mest fordi fraværsreglementet ikke er strengt nok – det er fordi skolen ikke er god nok. For oss i AUF er det aller viktigste at enda flere føler på mestring, glede og at de til slutt får muligheten til å fullføre videregående.

Høyresidens skolepolitikk hvor man er mest opptatt av å lage strengest mulig regler og avskriver de svakeste elevene som svinn, var ikke riktig medisin verken når det ble innført eller nå, men nå er vi heldigvis i gang med å skape en bedre skole for alle.