Daglig leder Ketil Jacobsen i NAF skriver at «mange som trenger bilen føler seg stigmatisert og tilsidesatt av de som kun er opptatt av nullvekstmålet i byvekstavtalen». Trondheim kommune jobber for å tilgjengeliggjøre sentrum for alle og klare nullvekstmålet samtidig.

Trondheim er en by i sterk vekst, og vi skal frakte mange flere personer enn før. I snitt sitter det 1,1 person i hver bil i rushtid i Trondheim, det blir det køer av som forsinker viktig næringstransport. Mange skal fortsatt kjøre bil, men fremover satser vi på kollektivtrafikk, sykling og gange. Det kommer alle til gode. De som velger bort bilen, kutter kø til glede for de som må kjøre bil.

Ketil Jacobsen løfter frem de som er dårlig til beins eller har andre helsemessige utfordringer som gjør at gange, sykkel og kollektivt ikke er et alternativ. Sentrum skal være tilgjengelig for alle, og det skal være mulig å kjøre til byen for dem som ikke kan reise på andre måter. I gatebruksplanen for Midtbyen er nettopp noen av tiltakene å tilrettelegge for nok parkeringsplasser på gateplan til de som er avhengig av bilen også i framtida.

Færre biler gir mer plass til gode fortausbredder og flere fotgjengeroverganger. Det vil gjøre det enklere å bevege seg til fots, med barnevogn eller rullestol rundt i sentrum.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe