Det har lenge vært et sterkt ønske fra de store bilkonsernene om at i de største byene skal det være såkalte stand alone-anlegg.

- Vi etterkommer nå dette ønsket. Å ha flere Volvo- og Ford-forhandlere skaper usikkerhet for publikum. Bilforhandlerne fremmer sine merker på ulike måter, og det forkludrer varemerket, sier Ådne Kverneland, styreleder i Kverneland Bil, en av landets største forhandlerkjeder.

Det var i 2007 at det rogalandsbaserte Kverneland med avdelinger i både Bergen og Oslo overtok Gaden Wist i Stjørdalsveien i Trondheim, som forhandlet Ford og Volvo. I 2011 flyttet Kverneland Bil inn i nybygget i Tungasletta 8, med adskilte avdelinger for Volvo og Ford.

- De siste tre årene har vi sett på ulike løsninger, og nylig ble vi enig med Melhus Bil og Nardo Bil om at de tar over Kvernelands bilaktiviteter i Trøndelag, sier Ådne Kverneland.

Tungasletta 8 består

Aktiviteten i Tungasletta 8, med Tom Bendiksen som daglig leder, vil fortsette. Den formelle overtakelsen er satt til 10. juli. Da vil skiltet med Kverneland Bil bli skrudd ned og erstattet med hvert sitt skilt for Nardo Bil over Volvo-avdelingen og Melhus Bil over Ford-avdelingen.

Daglig leder Rune Wang-Henrichsen i Nardo Bil og daglig leder Rune Vikvald i Melhus Bil uttrykker begge glede og tilfredshet over at de nå tar over hvert sitt bilmerke fra Kverneland Bil. Frem til i dag har Kverneland Bil og Melhus Bil hatt like stor andel av Ford-markedet, mens det samme har vært tilfelle for Nardo Bil og Kverneland Bil når det gjelder Volvo.

Kverneland Bil i Tungasletta 8 selger 1200 – 1300 nye og brukte biler i året. Firmaet har avdelinger også i Stjørdal og Steinkjer, og inkludert Trondheim er det totalt 90 ansatte. Samtlige blir med over til de nye eierne.

Avdelingene opprettholdes

Melhus Bil har 37 ansatte i Østre Rosten og 17 ansatte på Orkanger, der de også forhandler Kia i tillegg til Ford. I fjor ble det omsatt for 230 millioner kroner i Trondheim og 100 millioner på Orkanger. I Trondheim ble det solgt om lag 800 nye og brukte biler og på Orkanger 350 biler.

Nardo Bil har i tillegg til Leangen i Trondheim butikker i Ålesund, Molde, Kristiansund og Orkanger. De selger om lag ti prosent av alle Volvos nye biler i Norge, omsatte for 926,5 millioner kroner i 2016 og har totalt 140 ansatte.

På Leangen forhandler Nardo Bil også merkene Landrover og Jaguar.

Kverneland har en omsetning på 2,2 milliarder kroner, hvorav 600 millioner kroner i Trøndelag. Utenfor Trøndelag selger firmaet også Mazda og er i den forbindelse landets største Mazda-forhandler.

Røper ikke prisen

Ingen av partene ønsker å røpe hva Nardo Bil og Melhus Bil har måttet betale for å få overta agenturene, men både Kverneland, Wang-Henrichsen og Vikvald smiler bredt når spørsmålet blir brakt på bane, kanskje aller bredest smiler Ådne Kverneland.

- Prisen er fair, sier han.

- Nå skal vi lære av hverandre ved de to Volvo-anleggene i Trondheim. Vi ser frem til å bli en enda bedre forhandler gjennom å forene Volvo-kreftene ved de to anleggene, sier Rune Wang-Henrichsen.

Ved å etablere én forhandlerkjede vil man over tid kunne utnytte stordriftsfordelene og arbeide med å øke kapasiteten. Det mener han skal komme kundene til gode. Ved å være én regional Volvo-eier styrker man måten man dekker kundens behov i Trøndelag, både på service og salg.

- Med dette grepet blir vi en enda mer komplett Volvo-forhandler, fra Ålesund til Steinkjer, understreker Wang-Henrichsen.

En solid Partner

Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway sier at Nardo Bil er en solid partner i den norske Volvohandelen med en lang historie i Volvo-fellesskapet. Han er trygg på at dagens og fremtidige Volvo-kunder vil bli ivaretatt på en fremragende måte videre.

- Digitalisering har allerede gjort sitt inntog i bilbransjen og vil påvirke fremtidens bilhold i stadig sterkere grad. Endret kundeadferd gjennom netthandel utvikler eksisterende kjøpsmønstre. Da er det viktig at vi er godt forberedt med en partner som det Nardo Bil representerer, sier Herland.

På sikt vil Nardo Bil i tett samarbeid med Volvo Cars utvikle en ny distribusjons- og anleggsstruktur, tilpasset endringene bilbransjen står overfor, der også helt nye anleggsformat vil bli testet ut.

Gir Ford slagkraft

- En samling av krefter fra Orkdal i sør til Steinkjer i nord for Melhus Bil-gruppen gir slagkraft til å møte fremtiden og klargjøre for implementering av fremtidens mobilitetsløsninger, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge AS.

Rune Vikvald har stor tro på merket Ford, som vil komme med en rekke nyheter i nærmeste fremtid, innen både nyttekjøretøy og personbil og mobilitet som borger for store muligheter.

Ådne Kverneland vil ikke si om konsernet vil satse på andre steder i landet når man nå trekker seg ut av Trøndelag. Rogaland vil fortsatt være ryggraden i virksomheten, men også i Bergen og Oslo vil Kverneland være sterkt representert i årene fremover.

Selges: Melhus Bil overtar Kverneland Bils Ford-agentur på Tunga. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Bilnytt: Nardo Bil og Melhus Bil overtar Kverneland Bils salg av henholdsvis Volvo og Ford. Ådne Kverneland, styreleder i Kverneland Bil, trekker etter ti år firmaet ut av Trøndelag. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Styrker seg: Melhus Bil får eneagenturet på Ford når Kverneland Bil trekker seg ut av Trøndelag. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Blir større: Nardo Bil har i dag ti prosent av Volvo-salget i Norge. Markedsandelen vil øke når de nå også overtar Kverneland Bils Volvo-agentur. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen