- Vi står ved våre løfter om å bidra med halvparten av beløpet til Metrobussen i Trondheim, og forventer at man fra lokalt hold bidrar med like mye, slik intensjonen er for denne ordningen, skriver samferdselsministeren i en e-post til Adresseavisen.

Samferdselsministeren vil ikke svare på en rekke av Adresseavisens spørsmål om saken. Blant annet om det stemmer staten kutter støtten til prosjektet med 273 millioner kroner, slik Miljøpakken har fått informasjon om.

Muntlig beskjed om kjempekutt

- Dette er et stort løft fra statens side, og gir rom for kraftig satsing på kollektivløsninger i Trondheimsregionen. Vi har merket oss utsagnene fra politikere i Trøndelag, og minner om at forhandlingene om Byvekstavtalene skal skje i ordnede former i tiden fremover. Vi står også ved inngåtte avtaler og endrer ikke noe regelverk. Det er likevel ikke naturlig at vi forhandler gjennom media, det skaper ofte mer forvirring enn oppklaring, skriver Solvik-Olsen i en e-post til Adresseavisen torsdag ettermiddag.

Ber staten holde avtalen. Fylkesordfører Tore Sandvik (Ap) viser til at det i avtalen som er inngått er oppgitt hvor mye penger staten skal komme med. til h. Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Kjempekuttet ble kjent sist uke, da Statens vegvesen muntlig informerte om det. Summen tilsvarer momsen på veitiltakene i metrobussprosjektet. Miljøpakken har tidligere fått opplyst fra staten at momspengene de får refundert kan inngå som del av finansieringen. Kuttet har derfor ført til sterke reaksjoner i Trøndelag.

Torsdag stilte også stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø spørsmål om saken til både finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under Stortingets spørretime.

- Må dele utgiftene

I nesten en uke har Adresseavisen forsøkt å få svar fra ministeren om saken. Onsdag ettermiddag svarte samferdselsministeren i en første e-post til avisen. Der understreker han at staten vil dekke halvparten av de samlede investeringskostnadene til metrobuss-prosjektet, men svarer ikke på spørsmålene.

- Vi endrer ikke allerede inngåtte avtaler, skriver Solvik-Olsen, som viser til at dette er et viktig prosjekt for å styrke kollektivsystemet i Trondheim.

LES OGSÅ: Kan miste 300 millioner metrobusskroner – anklager staten for avtalebrudd

- Denne type prosjekter er omfattet av momsrefusjonsordningen og staten vil selvfølgelig sørge for at man lokalt får kompensert riktig beløp. Vi forholder oss til regelverket for momskompensasjon, og vi har ingen intensjoner om å endre dette, skriver samferdselsministeren.

Solvik-Olsen skriver videre at det er viktig at begge parter betaler sin halvdel av hensyn til de andre byområdene som er omfattet av ordningen. Han påpeker at det han kaller «50/50-prosjektene», vil være et tema i forhandling om en ny byvekstavtale i og rundt Trondheim.

- Oppløftende svar

Både trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) og fylkesordfører Tore O. Sandvik, understreker at det i dagens bymiljøavtale, bedre kjent som Miljøpakken, er klart formulert en sum for hvor mye staten skal bidra med.

- Det er oppløftende Solvik-Olsen sier de vil stå ved avtalen. Det er også et poeng at det ikke bør være forskjellsbehandling mellom tiltakene i ulike byer. Bane har ikke moms, så der går summen staten bidrar med direkte til investeringer, mens det for busstiltak vil være lavere på grunn av momsen, om det ikke refunderes, sier fylkesvaraordfører Tore O. Sandvik.

LES KOMMENTAREN: Håpløs snuoperasjon om metrobuss-pengene

Trondheimsordfører Rita Ottervik sier de forholder seg til avtalen som er inngått med staten.

Vi forholder oss til avtalen. Det må staten også gjøre, sier trondheimsordfører Rita Ottervik (til h.).

- Vi forventer at staten holder sin del av avtalen. Jeg merker meg også at ministeren drar inn byvekstforhandlingene, men det er dumt å starte med en krangel om hva som ligger i en gammel avtale, sier Ottervik.

Her er spørsmålene ministeren ikke svarer på:

- Blir det mindre penger å bygge metrobuss for i Trondheim?

- Stemmer det at det dreier seg om ca. 273 millioner kroner?

- Programrådet i Miljøpakken mener dette er brudd på de planene og forventningene som har ligget til grunn for finansieringen av Metrobuss i bymiljøavtalen, hva er din kommentar til det?

- Metrobussprosjektet er bærebjelken i den nye rutestrukturen i Trondheim fra august 2019. Hvordan mener departementet at bortfallet av nærmere 300 mil. kroner skal kunne skje uten at det truer gjennomføringen av prosjektet?

- Når kan man forvente å få en avklaring om hva de signaliserte endringene omkring finansiering og momskompensasjon betyr for Miljøpakken?