– Jeg tenkte på mange ting mens jeg så filmen: At kanskje kommer det en ny film en eller annen gang, når vi er borte, der IQ-banen er med, og nye Britannia. Jeg satt og så for meg den filmen, sier Odd Reitan og gliser.

Han er en av stemmene som tar publikum med gjennom nærmere 100 års trondheimshistorie på kinolerretet i «Trondheimsreisen». Dokumentarfilmen har norgespremiere denne helga. Rema-gründeren synes regissør Magnus Skatvold har gjort en strålende jobb ut av det gamle arkivmaterialet. Samtidig er han stadig sterkt engasjert i fremtidsvyene for byen.

Tregt på Torget

I mars 2006 la Reitan frem Hjerteplanen. Det var en visjon for Midtbyens utvikling, splittet opp i en rekke forslag og ideer. Få av ideene er realisert, men Reitan har fortsatt stor tro på planene. Blant annet IQ-banen, som er en gondolbane mellom Gløshaugen og Leutenhaven, via St. Olavs hospital.

– Jeg vet jo at dette ville vært kjempegreier. Men når jeg lanserer ideen, ser jeg på folk at de ikke tar det alvorlig: «Det kan vi ikke gjøre, det går jo ikke an», sier de. Men selvfølgelig går det an! Det hadde vært fantastisk, sier Reitan.

foto
Kinoaktuell: – «Trondheimsreisen» gir et perspektiv på byutviklingen, og gir tanker om både det som er gjort og hvordan en bør løse ting i fremtiden, sier Odd Reitan.

Hjerteplanen omfatter også Hjertepromenaden, en opplyst promenade rundt Midtbyen, som går på utsiden av bryggerekkene.

– Mange liker planene og jeg tror det blir noe av dem. Jeg har satt av penger til å være med og støtte Hjertepromenaden med 25 millioner kroner, på samme måte som at vi gir 25 millioner kroner til Torget, sier 66-åringen.

Opprinnelig hadde Reitan og en investorgruppe, som også består av blant andre Ivar Koteng, lovet 50 millioner kroner til Torget. Men i fjor ble det kjent at han heller vil rute halvparten inn mot Hjertepromenaden.

– Det gikk for tregt for deg med Torget?

– Ja. Jeg mener ikke at jeg er noe bedre enn andre. Men jeg er bare så forferdelig utålmodig. Og jeg har tjent mye på å være utålmodig før, sier han og ler.

– Når det er åpenbare ting som burde vært gjort, må det bare gjøres litt fortere, synes jeg.

LES ADRESSEAVISENS ANMELDELSE: Et herlig trondhjemsk overblikk

Dagbladet har også anmeldt filmen, og skriver: «Nostalgi, mest for trøndere»

Utviklingen og kampene

Gjennom eiendomsselskapet E.C. Dahs Eiendom, er Reitan den suverent største eiendomsbesitteren i Trondheim sentrum. Selskapet eier over 60 eiendommer i Midtbyen. Diskusjonen om Midtbyen, om hvordan en skal trekke mer folk til Trondheim sentrum, er ikke ny. Reitan snakker seg god og varm om planer som glasstak over Thomas Angells gate, og vei og parkering under Olav Tryggvasons gate.

– Da ville vi bli kvitt bilene, og folk kunne parkere og gå opp i Nordre og de andre gatene, sier han.

foto
Distributør: 9000 har allerede sett «Trondheimsreisen» under Kosmoramafestivalen. Elisabeth Rønning i Storytelling Media håper at mellom 35-40 000 skal få med seg filmen på kino i tida som kommer.

Fredag ettermiddag holdt han en pressekonferanse på Lade Gaard i forbindelse med norgespremieren på filmen, sammen med regissør Skatvold og Elisabeth Rønning i Storytelling Media, som er distributør for filmen i Norge.

– Jeg håper filmen viser hvor viktig det er å kjempe for saker rundt byutvikling. En kan ikke bare ta alt for gitt. Det hadde vært motorvei gjennom Bakklandet, om ikke folk hadde stått opp og kjempet mot det. Og byen hadde hett Nidaros om ikke folk hadde protestert, sier Skatvold.

foto
Om jording: – Om vi trøndere blir for opptatt av å være jordnære, mister vi mange drømmer og visjoner. Det er viktig å være gæren og ha litt glimt i øyet, jeg savner litt det, en gang i blant, sier Odd Reitan, som ikke er redd for å drømme stort. Her sammen med «Trondheimsreisen»-regissør Magnus Skatvold og distributør Elisabeth Rønning

Reitan er enig. Han er glad det aldri ble noe av motorveiplanene som ville utryddet trehusbebyggelsen, og mener vi gjorde «forferdelig mye rart» på 60-tallet. Samtidig er han opptatt av utvikling.

– Det er mye som kunne vært gjort annerledes. Men en får ikke gjort noe om en legger alt på vent, heller. Vi skal leve, vi som lever nå, også, sier han.

Vil ha gratis kollektivtrafikk

«Trondheimsreisen» forteller om trikkens vekst og fall i byen, og mange ergrer seg fortsatt over at skinnene ble gravd opp på 70- og 80-tallet. Slik er det også med Reitan.

– Jeg har ikke lyst til å være en besserwisser, eller å synse om alt mulig, men personlig synes jeg vi skulle hatt mer trikk. Også vil jeg ha gratis kollektivtrafikk. Jeg er sikker på at det kommer. Jeg har spurt flere om hvorfor det ikke lansert i de ulike partiene, men vet du hva jeg får til svar da? De sier: «Jo, Odd, det er en god tanke. Men det er gjort noen undersøkelser som viser at dem som ville tatt trikk eller buss gratis, det er dem som sykler i dag. Så spør jeg: «Eh, tror du på dette selv? Eller er spørreundersøkelsen laget på en måte hvor svarene er gitt på forhånd for å få akkurat det svaret? Det skulle vært gratis kollektivtrafikk, da hadde en fått fart på det.

foto
Gode ord: «Dokumentaren har blitt en imponerende og god film, full av herlige tilbakeblikk på arbeid, oppvekst, kultur, sport, skole, handel og byutvikling i Trondheim fra 1906 og fram til 1980-tallet», skrev Adresseavisens anmelder Terje Eidsvåg om «Trondheimsreisen».

– Men hvordan skal en finansiere det?

– Det er en del kostnader rundt innkreving av penger, som forsvinner. Det er mindre nå enn før, med digitale løsninger, men systemene, drift og billettkontorer koster noe. Det lille som blir igjen, må vi ta på skatteseddelen, fordelt på alle i Norge. Og vet hva som ville skje da. Folk ville sagt «hallo, hvorfor må jeg betale kollektivtrafikk i Trondheim, som ikke bruker det. Det går ikke noe trikk i Soknedal. Men da måtte vi bare sagt:«Hallo, hvis det skal bli noe forandring på det med klimagreier og det grønne skiftet, så må vi bare finne oss i at sånn er det. Jeg vet det finnes motargumenter. Men jeg synes de er svake, sier han.

Og bryter opp i et nytt stort glis.

I 2010 sa han til Aftenposten at han drømte om et Reitan Tower i Trondheim. Hvordan går det med de planene?

– Det ble sagt med litt glimt i øyet, og det er sånt som er livsfarlig å si. Alle skal liksom være så jordnære, og sier: «Han er jo gal». Men det er klart jeg har lyst til det. Selvfølgelig.

– Hvor skulle det ligge da?

– Kanskje på Brattøra? Eller midt i byen? Det må vises mest mulig.

foto
Duo: Odd Reitan og Magnus Skatvold diskuterer «Trondheimsreisen».