Bør ett kjørefelt for busser og biler i Byåsveien kuttes for å gjøre bedre til rette for sykling?

Fredag skal en sak om dette behandles i det såkalte kontaktutvalget i Miljøpakken, der blant annet ordføreren i Trondheim og fylkesordføreren i Trøndelag sitter.

Adresseavisen har tatt kontakt med fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap), for å høre hva de mener om ideen.

Les også: Ett av kjørefeltene for buss og bil i Byåsveien kan forsvinne

- Svært skeptisk

- Det er jeg svært skeptisk til. Jeg frykter tilbakeslag med kø inn i rundkjøringen og tunnelen i ettermiddagsrushet. Vi må sikre framkommeligheten for buss og bil om ettermiddagene. Når det er sagt trenger vi å finne gode løsninger for syklistene. Det er krevende i denne delen av Byåsveien, men det må letes etter løsninger som ikke skaper kø og kaos for buss og bil, skriver fylkesordfører Sandvik i en SMS til Adresseavisen.

foto
SKEPTISK: Fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap). Foto: Morten Antonsen

- Det beste er å finne løsninger for sykkel som ikke går parallelt med tungt trafikkbelastede veier, skriver Sandvik.

Les også: - Man kan ikke fjerne kjørefelt før Byåstunnelen står klar

- Meget skeptisk

Kommunalråd for Arbeidepartiet i Trondheim, Geir Waage, svarer for trondheimsordfører Rita Ottervik.

- Vi må få saken til politisk behandling i kommunen for å kunne ta stilling til dette, men jeg er meget skeptisk, sier Waage.

foto
SKEPTISK: Kommunalråd for Arbeiderpartiet i Trondheim, Geir Waage Foto: Frank Cadamarteri

Han stiller spørsmål rundt hva det vil kunne ha å si for trafikkflyten mellom Byåsen og sentrum, dersom metrobussen og bilene må dele ett kjørefelt på tur oppover Byåsveien.

- Min bekymring er kødannelse ned mot Ila. Magefølelsen min sier at kutt av kjørefelt kan redusere trafikkflyten og tilgjengeligheten, sier Waage.

Han peker på at det også finnes andre veier som kan benyttes mellom Byåsen og sentrum.

- Man må se på hvilke muligheter man har når det gjelder sykkelløsning. Det er ikke sikkert man trenger å strømlinjeforme alt i en vei, sier Waage.

Adresseavisen mener: Godt og nødvendig tiltak for å øke sikkerheten for dem som sykler

Ikke fullmakt til å ta avgjørelser

Kontaktutvalget i Miljøpakken, som skal behandle saken fredag, har ikke fullmakt til å ta noen endelig avgjørelse i spørsmålet om sykkeltiltak og kjørefeltkutt i Byåsveien, ifølge leder i Miljøpakkens sekreteriat Henning Lervaag.

- For at dette skal kunne gjennomføres må det først forankres politisk, i et folkevalgt organ både i fylket og i kommunen. Kontaktutvalget i Miljøpakken avklarer og samordner grunnlaget for den politiske behandlingen, sier Lervåg.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter