I løpet av årets sju første måneder har salget av nye personbiler sviktet med 3,5 prosent fra tilsvarende periode i 2017.

Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Tallene over hvilke modeller som gikk frem og hvilke som gikk tilbake etter avgiftsøkningen 1. juli, kom ikke uventet. Flere plugin-hybrider fikk færre nyregistreringer i juli enn i juni og tidligere måneder.

I juli ble det registrert 9611 nye personbiler, 1865 færre (- 16,3 prosent) enn i juli 2017. Man må tilbake til 2009 for å finne en juli måned med svakere registreringstakt enn juli i år. Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle nye personbiler registrert i juli var 83 g/km.

Mange vil privatlease

Næringsandelen av personbilsalget i juli var 52,3 prosent, det er 2,0 prosent høyere enn samme måned i fjor. Økningen skyldes i stor grad at stadig flere privatfolk velger å lease nybilen, fremfor å kjøpe den. Mange er usikre på om de etter tre år får solgt bilen. Endringene skjer fort når det gjelder utviklingen av nye biler.

Skal jeg anskaffe elektrisk bil, bensindrevet, bil med dieselmotor eller hybrid/ladbar hybrid? Da velger stadig flere å lease fremfor å kjøpe.

I juli 2018 hadde 21,2 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, mot 22,8 prosent i juli 2017. Tilsvarende tall for personbiler med bare bensinmotor var henholdsvis 27,0 og 27,3 prosent.

Færre kjøpte hybrid

I årets juli ble det registrert 2683 nye personbiler med hybriddrift, som er 1219 færre (- 31,2 prosent) enn i juli 2017. Disse bilene hadde en markedsandel på 27,9 prosent, mens den i samme måned i fjor var 34,0 prosent. Blant personbilene med hybriddrift var 1451 ladbare hybrider, 696 færre (- 32,4 prosent) enn i juli 2017.

Salget av nullutslippsbiler økte med 25,7 prosent. Det ble registrert 2293 elbiler eller hydrogenbiler, 469 flere i juli i år sammenlignet med fjorårets måned. Nullutslippsbilene hadde 23,9 prosent markedsandel blant personbilene i juli. Bare seks av dem var hydrogenbiler, resten var elbiler.

Fordi forhandlerne ikke klarer å skaffe nok elbiler, ble det bruktimportert 808 nullutslippsbiler, en økning på 54,8 prosent sammenlignet med juli 2017.

Andelen firehjulsdrevne biler er forholdsvis stabil, men andelen gikk ned fra 38,1 prosent i fjor til 36,6 prosent i år.

Nissan forbi Toyota

Volkswagen var i juli nok en gang det største personbilmerket, med en markedsandel på 15,8 prosent. Det er verdt å merke seg at Toyota, som har innehatt andreplassen i lang tid, nå er forbikjørt av Nissan. I juli kapret Nissan 12,0 prosent av markedet, mens Toyota måtte nøye seg med 11,6 prosent. Skoda rykket opp til en sterk fjerdeplass og tok 6,9 prosent av markedet i juli.

Årsaken til Nissans voldsomme fremgang, er salget av elbilen Leaf. Den troner suverent på toppen med 980 nyregistreringer i juli, mens Golf er henvist til andreplassen med 537 biler. Hybriden Toyota Yaris knep tredjeplassen med 334 biler.

Én av ti er Leaf

Mer enn hver tiende nye bil registrert i juli var altså en Nissan Leaf. I motsetning til om lag 7000 kunder som venter på Hyundais nye elbil Kona EV, og ingen kan svare på når Teslas nye Model 3 er på plass, kan Nissan levere Leaf omtrent på dagen.

LES OGSÅ:

Volkswagen har suksess med elverasjonen av Golf. I juli sto elutgaven for tre av fire nyregistreringer. Også BMW gjør det godt med sin elutgave i3. Den er hittil i år landets tredje mest solgte personbil.

De mest populære

Dette er de mest solgte bilene i juli:

1. Nissan Leaf (980).

2. VW Golf (537).

3. Toyota Yaris (334).

4. BMW i3 (284).

5. Skoda Octavia (277).

6. Toyota RAV4 (270).

7. VW T-Roc (259).

8. Mitsubishi Outlander (244).

9. Audi A3 (242).

10. Toyota C-HR (239).

11. VW Passat (234).

12. Hyundai Ioniq (199).

13. Toyota Auris (181).

14. Mazda XC-5 (168).

15. VW Tiguan (168).

16. BMW 2-serie: (154).

17. Skoda Kodiaq: (149).

18. Audi Q7: (140).

19. Peugeot 3008: (131).

20. Subaru XV: (123).

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken)