- Det er et omfattende arbeid å slokke brann i elbil hvis brannen skulle oppstå eller spre seg til batteriet. Det kan også oppstå farlige gasser. Vi trenger store mengder vann og slokkingen vil kunne pågå over lang tid, sier branningeniør Arild Hermansen i Trøndelag brann- og redningstjeneste.

I dag mangler man nasjonale forskrifter for lading av elbiler innomhus. Men det pågår et arbeid for å utarbeide nasjonale retningslinjer.

Det er viktig å ta hensyn til at brann i elbil har en annen utfordring enn brann i en bensin- eller dieselbil på grunn av batteriet. Det må pøses på med store mengder vann for å kjøle ned batteriet og innsatsen vil kunne vare i mer enn én time. Dessuten er det stor fare for at brannen kan blusse opp på nytt lenge etter brannen.

Tesla totalt utbrent

Første nyttårsdag ble en Tesla Model S totalt utbrent under lading på en hurtigladestasjon på Brokelandsheia i Aust-Agder. Statens havarikommisjon har ennå ikke konkludert med hva som var årsaken til brannen. Det er for tidlig å si om batteriet var en utløsende årsak. Brannen skjedde ute i friluft, og ingen personer ble skadet.

Etter at en elbil som sto til lading på en av danskebåtene tok fyr, er det innført forbud mot lading om bord.

Stadig flere private parkeringskjellere får nå parkeringsplasser med uttak for lading av elbil. Styret i sameiet B2 på Rosenborg park i Trondheim har innvilget søknaden fra en beboer om å tillate lading i p-kjelleren.

- Vi rådførte oss med brannvesenet, som anbefaler at elbil med ladeuttak blir parkert nærmest porten for inn- og utkjøring. Ved en eventuell brann ønsker brannvesenet å kunne dra ut bilen for å slokke utendørs, sier styreleder i sameiet Terje Wold.

Venter flere søknader

Han legger til at det gjør at man må rokere om på en del plasser, og det forutsettes at beboeren bekoster både montering av strømuttak og betaler for strømmen. Et elektrikerfirma har antydet en kostnad på mellom 10 000 og 15 000 kroner å montere uttak for normallading. Det tar mellom sju og åtte timer å lade en elbil. Ved hurtiglading tar det bare rundt en halvtime for å oppnå 80 prosent effekt på batteriet.

P-kjelleren til B2 har 84 plasser, og Wold ser ikke bort fra at det vil komme flere søknader om elbil-lading. Under taket i p-kjelleren er høyden 240 cm, og over de fleste p-plassene er det leiligheter. Wold antar at det blir et begrenset antall plasser for elbil-lading på grunn av sikkerheten.

Snart 80 000 elbiler

Salget av elbiler har nærmest eksplodert de siste årene, og det ruller snart 80 000 elbiler på norske skilter. Mange vil ha behov for å kunne lade bilen i p-kjelleren i blokka der de bor. Men det hersker stor usikkerhet rundt eventuelle farer forbundet med lading innomhus.

SP Fire Research har nylig avsluttet et prosjekt der man har vurdert brannrisikoen knyttet til både elbiler og gasskjøretøy i innelukkede rom, med hovedvekt på parkeringskjellere. Prosjektet er utført på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Direktoratet for byggkvalitet.

Rapporten konkluderer med at det fortsatt er for lite kunnskap om forebygging av og mulige konsekvenser ved brann eller eksplosjon i el- og gasskjøretøy i innelukkede rom. Ved elkjøretøy er det potensielt lang slokketid og et høyt vannforbruk.

Betydelige mangler

Videre går det frem av rapporten at dagens parkeringskjellere er ikke bygget for tilstrekkelig sikkerhet når det gjelder ventilasjon, slokkesystemer, evakueringsmuligheter og redningsinnsats. Dette gjelder uavhengig av type drivstoff. I rapporten anbefaler man at det forskes mer på lading av elbiler.

Prosjektleder Nina K. Reitan anbefaler at inntil det foreligger mer kunnskap om slokketid og redningsinnsats ved brann i elbil i parkeringskjeller, bør sprinkler-/vanntåkeanlegg være et minimumskrav for å tillate parkering av elbiler.

Det bør også vurderes om elbiler bør parkeres nær inn- og utkjøring med en bestemt minimumsavstand mellom hvert kjøretøy.

- Ladestasjoner for elbil i lukkede garasjeanlegg bør derfor planlegges slik at det er tilgang på store mengder slokkevann (10 kbm) og slik at det er lett å få bilen transportert ut i friluft. Dersom det også skal etableres hurtigladestasjoner, må denne planlegges og tilrettelegges for tilstrekkelig beskyttelse av elektrisk utstyr, sier branningeniør Arild Hermansen.

Brannbiler kan ikke kjøres inn i parkeringshusene. Det må sendes inn røykdykkere og legges ut slanger. Når det gjelder gassbiler, er disse nektet adgang til p-hus som Trondheim Parkering driver.

Skill gassbiler og elbiler

Rådgiver Ole Ludvigsen i Trøndelag brann -og redningstjeneste (TBRT) ser positivt på at Trondheim parkering forbyr gassdreve kjøretøy i sine parkeringshus da en gasselekkasje vil kunne føre til eksplosjon ved tilført gnist

I så vel offentlige som private p-hus er det krav om sprinkleranlegg når p-husene er over en viss størrelse. På et møte mellom Trondheim Parkering og TBRT nylig ble man enige om at brannvesenet skal gå gjennom alle kommunale p-hus som Trondheim Parkering driver for å se hvordan forholdene for elbil-lading kan legges til rette.

- Vi er nok mer bekymret for de private p-husene. Brannvesenet får stadig henvendelser fra private om hvordan de skal forholde seg til lading av elbil i nye boligprosjekt, sier Ludvigsen.

Lader: Tallet på elbiler vil bare øke de nærmeste årene, med mindre incentivene tas bort. Batteriet må lades, enten bilen står i p-hus eller utendørs. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Sikkerheten: Brannvesenet skal nå gjennomgå samtlige p-hus som Trondheim Parkering driver for å undersøke forholdene for lading av elbiler. Det mangler nasjonale retningslinjer. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen