foto
Den tidligere Rosenborg-spilleren Mushaga Bakenga er blitt hetset etter overgangen til Molde. Foto: NTB scanpix

Politietterforskning og et halvt års utestengelse fra kamper ble resultatet for han som skrev meldingen på Moldes instagramside før kampen sist helg. Onsdag kveld danset Kåre Ingebrigtsen seierssamba til ære for Kjernen.

Har Rosenborg tatt hendelsene i Molde alvorlig nok?

- Reaksjonen har vært rimelig, men kom kanskje litt sent. Litt bakpå. Under Kåre Ingebrigtsen er det gjort mye for å styrke forholdet til Kjernen. Han signaliserer at Kjernen er bra. De gjør en stor jobb for RBK og er lagets 12 mann. RBK har vært nøye med at det er enkeltindividet og ikke kulturen det tas et oppgjør med.

LES PLUSSKOMMENTAR: Kjære moldensere! Jeg ber om unnskyldning på vegne av oss trøndere

Det poengteres at fotball er følelser, er ikke det unnskyldning for en oppførsel som ellers er uakseptabel i samfunnet?

- Jo. Og i noen tilfeller er det helt greit. Den emosjonelle energien er sterk og ikke negativ i seg selv. Det sies og gjøres ting som ellers ikke aksepteres, men utsagnskraften til rop som «la han dø» når en spiller ligger nede med skade er avgrenset til stadion og det som skjer der og da. Alle forstår det. Derfor ser trusselen mot Bakenga mye verre ut enn den sikkert var ment. Personen bak utsagnet har flyttet tribunespråket til sosiale medier. Ordene er tatt ut av den spesielle konteksten som en fotballkamp er. Å rope «la han dø» på tribunen er ikke kjempesmart, selv om det var vanlig før. For 40 år siden var hets mot seksuelle minoriteter og rasisme standard tribunespråk. Supporterkulturen har gradvis tilpasset seg normene i samfunnet.

Mener du at «drep Bakenga» kan være legitimt å si på tribunen?

- Jeg er mest opptatt av å studere hva og hvorfor ting skjer. Når det blir oppstyr og debatt slik det ble etter denne episoden, kan det nok påvirke tribunekulturen på lenger sikt, slik det har gjort i forbindelse med rasisme og homfobi.

Har Kjernen håndtert saken bra?

- Det er ikke noe grunnlag for å kritisere Kjernen. De har da også stilt seg bak utestengingen. Mellom RBK og Molde har det alltid vært en intens rivalisering. Hetsen mot Bakenga var ikke konstruktiv, men så er heller ikke supporterkulturen ute etter å vinne noen popularitetskonkurranse.

Hvordan er supporterkulturen rundt RBK i forhold til andre norske klubber?

- Jeg vil tro at Rosenborg er en av klubbene det er knyttet færrest episoder til. Kjernen har en veldig enhetlig kultur, med få grupperinger i ytterkanten. Supporterne har beveget seg bort fra den engelsk tribunekulturen fra 70-80-tallet som var preget av spontanitet, humor og kommentarer til det som skjer på banen. Kjernen var tidlig ute med å adoptere en latinsk supporterkultur med flagg, farger, trommer og nærmest kontinuerlig synging, nokså uavhengig av hva som skjer på banen.

Hvem er medlemmene i supporterklubbene?

- Unge menn er overrepresentert blant de mer utagerende og aggressive, men supporterklubbene samlet har også kvinner og folk i bortimot alle aldre med. Medlemmene i de aggressive grupperingene er ikke dominert av arbeidsledige eller høyreekstreme, som noen kanskje tror. Det handler om aggressiv gruppesolidaritet, i hovedsak en mannssolidaritet. Gruppen har et veldig sterkt identifikasjonsobjekt, en fotballklubb, med en klar fiende man allierer seg imot. Bakgrunnen er tradisjonell mannssosialisering, en form for kameratskap i et samfunn som oppleves alt for trygt og kontrollert. På tribunen får de utløp for noe som ellers ikke er lov. Da jeg var guttunge reagerte ikke lærerne på at vi lekeslåss i skolegården. I dag er dette problemadferd. På en måte vil supporterkulturen prøve å gjenskape noe av dette.

Hvor mye kan klubben påvirke supporterne?

- Veldig lite. Klubben kan forsøke å ha en dialog, men en av de sterkeste normene i supporterkulturen er at de utvikler normene på sine egne premisser. Det handler om selvhevdelse og spontanitet som ikke kan styres. Under Per Joar Hansen var Kjernen kritisk til klubben, under Ingebrigtsen, og med de gode resultatene, er det blitt mye mindre kritikk. Ingebrigtsen vet hvilke knapper han skal trykke på. Rosenborg føler at de har Kjernen og Trondheim i ryggen.

Menn, fotball, aggresjon og alkohol virker som en velprøvd miks?

- Ja. Jeg er usikker på hvor stor rolle alkohol spiller. Det er først og fremst en mannskultur, et kameratskap. Fotballstadion blir en arena for å teste ut maskulinitetens mulige former, med utvikling av kameratskap - og fiendskap. Under kampen koker blodet. Etterpå er man tilbake til normalen.

foto
Mushaga Bakenga ble drapstruet før kampen mellom Molde og Rosenborg.