Mot slutten av 2014 gikk Paul Magne Amundsen og Sigmund Andenes på kjemistudier ved NTNU i Trondheim. De la merke til at det var uhorvelig mange sykler på Gløshaugen på vinterstid, men ingen hadde piggdekk.

- Vi skjønte at det var mange som ikke giddet å kjøpe eller skifte om til piggdekk. Jeg kommer fra en oppfinner-familie, min pappa er en slags Petter Smart, og vi skjønte at det måtte være mulig å lage noe som var rimeligere og enklere enn vinterdekkene som allerede var på markedet, sier Amundsen til Adresseavisen.

Bruker glidelås

Resultatet ble oppstartsbedriften Technium AS og oppfinnelsen Retyre urban winter som er en piggdekkoverflate som monteres utenpå ditt vanlige sommerdekk. Man bruker glidelås for å feste oppfinnelsen på de eksisterende sykkeldekkene.

I desember i fjor troppet NTNU-gründerne opp på hovedkontoret til XXL på Alnabru i Oslo.

- De ble veldig interessert i konseptet, men hadde noen klare innspill. De har vi tatt hensyn til. Det handler om å forstå hva brukeren vil ha, sier Amundsen.

XXL vil selge NTNU-ideen til alle varehus i Norden.

Til alle XXL-varehus

Innkjøpssjef Marius Jensen ved XXL legger ikke skjul på at de ble imponert.

- Det var en veldig entusiastisk presentasjon og ideen er meget god. XXL ønsket å være med på prosjektet og garanterte for volum så produksjon kunne starte, sier han.

Han forteller videre at leveransen vil gå ut til alle varehus i Norden og de vil supplere fra Technium dersom det skulle være nødvendig.

- Dette er helt nytt og vil utfordre de tradisjonelle piggdekkene. Hvordan våre kunder og markedet tar imot konseptet blir spennende å se, men vi håper og tror det blir en suksess, sier Jensen.

Selskapet er startet av gründerne Paul Magne Amundsen og Sigmund Andenes under studiene ved NTNU. Bak fra venstre: Tarjei Hofset, Elise Landsem og Hauk-Morten Lykke. Fremst fra venstre: Magnus S. Lund, Brage Marvik, Paul Magne Amundsen og Sigmund Andenes

2000 dekkpar

Det hender at gründere dukker opp og NTNU-studenter er ofte representert.

- Noen prosjekter er vi med på, mens andre har vi ikke kapasitet til, sier han.

Retyre blir lansert i midten av november. Dekkparet vil koste rundt 700 kroner i butikk.

- I første omgang går det ut rundt 2000 dekkpar i den første leveransen. Mesteparten går til XXL, men vi har også avtale med Sport 1 og Sykkelpikene. Vi skal i tillegg selge gjennom vår egen nettbutikk, forklarer gründeren.

- Hvordan tror du mottakelsen blir?

- Jeg tror den blir veldig god. Først vil vi nok selge bare fordi det er nytt og finurlig, men jeg tror også det er et genuint behov til stede, understreker Amundsen.

Retyre urban winter er det første produktet som Technium lanserer i butikkene i midten av november.

Technoports konkurranse i folkefinansiering samlet inn over 2,5 millioner til fire oppstartsbedrifter.

- Fantastisk konsept

Trønderenergi er blant kundene som har troen på produktet, ifølge kommunikasjonsdirektør Bengt Eidem.

- Vi jobber mye med innovasjon som stammer fra NTNU-miljøet og vi er opptatt av å legge til rette for våre ansatte som sykler til jobb, sier han.

Derfor falt ideen til studentene ved NTNU i god jord hos selskapet.

- Vi kom tidlig i dialog og syntes det hørtes spennende ut, sier han.

Eidem i Trønderenergi synes det er artig å høre at gründerne har fått avtale med sportskjeder.

- Det er et fantastisk konsept. Vi har bestilt 50 sett med dekk, og jeg tror mange venter spent på å få prøve ut dette. Jeg sykler selv Dalgård-Lerkendal og det er ulikt føre stadig vekk. En sånn løsning vil være veldig fleksibel, og jeg har ikke engang vinterdekk, sier Eidem.

G20-møte la kjepper i hjulene

Egentlig hadde Technium håpet at oppfinnelsen skulle være å finne i hyllene allerede i oktober, men det dukker stadig opp nye utfordringer. Kina arrangerte årets G20-møte i Hangzhou. Der holder også produsenten til Technium til.

- For å redusere smog og bedre luftkvaliteten i byen før verdenslederne ankom, valgte myndighetene å ilegge fabrikkene produksjonsstans. Den så vi ikke komme, forteller Amundsen. Dette førte til at produksjonen ble flere uker forsinket.

Ifølge Amundsen fungerer produktet på de fleste sykler som har 28 tommers felger. Han anslår at det tar ett minutt eller to å feste Retyre over dekkene du har.

- Vi har hatt testpanel og latt forbipasserende på Solsiden få teste det ut. Det krever at man leser bruksanvisningen, men det er ganske intuitivt. Glidelåsen må blant annet settes på riktig retning, forklarer Amundsen.

SE VIDEO: NTNU-gründer tar baklengs salto i isvann for å sikre seieren

- Ikke så sykkelinteressert

Han tror produktet vil fenge både studenter og andre helårssyklister.

- Det er veldig i vinden å sykle til jobb og det merker vi godt. Trønderenergi var blant annet raskt ute og kjøpte til sine ansatte.

Technium AS består av 12 ansatte, og tilbyr også konsulenttjenester innen prototyping og produktutvikling.

- Det er en fin inntektskilde mens vi venter på å få lansert Retyre. Det tok blant annet lang tid før vi tok oss råd til å kjøpe sykkel til bedriften. Sigmund og jeg er egentlig ikke så sykkelinteressert, innrømmer Amundsen.

Målet er å ha en omsetning på rundt fem-seks millioner denne sesongen. Investorer skulle de gjerne hatt, men det er ikke mange som er risikovillige nok, ifølge gründeren.

Selskapet har mottatt rundt tre millioner fra fond, Forskningsråd og Innovasjon Norge.

- Vi har sakte, men sikkert, klart å dekke kapitalbehovet, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter