Hva synes du om å dele dine erfaringer på veien automatisk til andre sjåfører? Statens vegvesen jobber med en slik løsning for de kommende årene. De har involvert seg i et internasjonalt prosjekt, for å granske mulighetene om å koble opp kjøretøy i en sky for å varsle andre biler om føret.

- Bilkjøring kan endres totalt, og vi kan være med på utviklingen, sier sjefingeniør Tomas Levin for Transportteknologi i Statens vegvesen i Trondheim.

Kontoret i Trondheim har utviklet skytjenesten som nå skal testes på 1000 biler på slutten av 2018.

Fra venstre; Erik Olsen og Tomas Levin, sjefingeniører på Transportteknologi ved Statens vegvesen i Trondheim. - Bilkjøring kan endres totalt.

1000 biler skal teste tjenesten

Statens vegvesen skal bidra med pilottesting av skysystemet, som i praksis allerede er laget. I løpet av prosjektet vil bilene benytte mobilnettet for å dele traffikksikkerhetsinformasjon om f.eks. hindringer på veien, værforhold, glatte overflater og ulykker. Frivillige sjåfører i opptil 1000 biler vil kobles og dele informasjon med hverandre og den omkringliggende infrastrukturen i et samvirkende nettverk. Testingen er planlagt for slutten av 2018 og ut 2019. Den skal finne sted på en 40 kilometers strekning på E8 mellom Skibotn til Kilpisjärvi i Finland.

- Vi jobber med å lære om hvordan vi kan ta i bruk systemet på best og tryggeste måte, sier Levin.

Statens vegvesen har syv dedikerte biler som tester bilsensorer og veiforholdene.

Telehiv kan bli fikset raskt

Det er også fenomener på norske veier som varer i korte perioder i løpet av året, og som er vanskelige å oppdage kjapt.

- Vi har ikke sjanse til å dekke hele veinettet til enhver tid. Kommunene har også problemer med å få oversikt over veiene. Per dags dato har vi syv dedikerte biler som tar seg av veianalyse, men vi har ikke nok passeringer til å se på fenomener som telehiv eller ruglete is. Hvis vi kan crowdsource data fra personbiler om utfordringene på veinettet så får vi bedre beslutningsgrunnlag og kan kjapt fikse f.eks. telehiv når det oppstår, forklarer Levin.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå tilbakela norske kjøretøy 45 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2016.

- Det er enormt kostbart å kartlegge forholdene på veiene i Norge hvis vi i Statens vegvesen skal gjøre det selv. 45 milliarder kilometer har blitt kjørt av norske kjøretøy i 2016. Det ville vært kjempebra å få innhentet inn data fra kjøretøyene, fortsetter Levin.

Jobber mot selvstyrte kjøretøy

Pilotprosjektet «Nordic Way» skal gjøre det mulig for kjøretøy å kommunisere farer på veien gjennom mobilnettet på en veikorridor gjennom Finland, Norge, Sverige og Danmark. Prosjektet er et samarbeid mellom offentlige og private partnere i de fire landene, og samfinansieres av EU innen programmet Connecting Europe Facility 2015-2017.

- Det vi gjør er én del av bildet. Målet er å jobbe for trygge, selvstyrte kjøretøy slik politikerne i både EU og Norge ønsker. For å oppnå dette, må vi jobbe for trygg informasjon om veinettet, sier Levin.

Illustrasjon på hvordan bilene skal kommunisere med hverandre gjennom satellitter.

Målet med prosjektet er å legge til rette for automatisert skykommunikasjon via mobilnettet med data generert av kjøretøyets sensorer og omkringliggende infrastruktur. Kommunikasjon vil bli etablert mellom kjøretøy, smarte enheter på veien, tjenesteleverandører, veibestyrere og andre offentlige myndigheter.

- Målet er at det skal være en global standard, sier kollega Erik Olsen, sjefingeniør for Transportteknologi i Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Metrobussen på plass i Trondheim

Krever ikke personopplysninger

Nordic Way systemer krever heller ikke personopplysninger.

- Vi ønsker ikke persondata og trenger det ikke heller. Alle person- og kjøretøyindikatorer blir fjernet gjennom bilprodusenten. Vi kommer bare til å vite om friksjon på dekkene, tidspunkt og sted, forklarer Olsen.

- Vi kan redde menneskeliv

- Vi ser for oss at vi kan redde menneskeliv. Å komme trygt fra A til B. Statens vegvesen er gode på trafikksikkerhet, men det krever enda mere av oss for å få ned antall drept og hardskadde i trafikken. Vi synes det gir litt å jobbe mot en nullvisjon, sier Olsen.

Statens vegvesen har en nullvisjon i trafikken: de tror at ved hjelp av løsninger som Nordic Way så kan man redusere ulykker enda mere enn med kun tradisjonelle tiltak.

Statens vegvesen har en nullvisjon i trafikken: de tror at ved hjelp av løsninger som Nordic Way så kan man redusere ulykker enda mere enn med kun tradisjonelle tiltak. Foto: Statens Vegvesen (ill.

LES MER: 130 tiltak mot trafikkdød