Mesteparten av kostnadssprekken skyldes at flere knute – og omstigningspunkt har blitt mer omfattende og dyrere enn budsjettert. Totalt har kostnadene for knute – og omstigningspunkt økt med nærmere 45 prosent.
Gleder seg til å åpne uteservering på fortauet når det blir miljøgate i juli
Metrobusslinjene kommer 3. august 2019
Knute – og omstigningspunkter er sentrale stasjoner langs de tre metrobusstraseene der flere linjer møtes og passasjerene kan skifte buss.
Metrobussprosjektet, som består av tre linjer som skal betjenes av 58 busser på 24 meter, skal være ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3. august 2019. Omleggingen av kollektivtilbudet er den største noensinne i Trondheim.
- Det blir veldig kaotisk for bilistene i sommer
Bystyret behandlet metrobussbudsjett 1. mars
Budsjettsprekken kommer bare litt over to måneder etter at bystyret behandlet budsjettet for metrobussen for 2018 og 2019 1. mars. Oversikten over kostnadsoverskridelsene kommer fram i forslaget til revidert budsjett for metrobussen som skal behandles i bystyret 31. mai.
Ministeren vil ikke svare om metrobuss-kutt
Budsjett til infrastruktur: 700 mill. kroner
I metrobussprosjektet som ble vedtatt av bystyret 1. mars var det satt av totalt 700 millioner kroner til infrastruktur for metrobussen – knute – og omstigningspunkt, stasjoner og strekningstiltak.
Slik fordelte pengene seg:
Knute – og omstigningspunkt 193 mill. kroner
Stasjoner inkl. snøsmelteanlegg 406 mill. kroner
Strekningstiltak 101 mill. kroner
Sjekk når og hvor det er anleggsarbeid Metrobussutbygging på 73 stede
Fortsatt usikkerhet om kostnader 1. mars
Rådmannen skriver som en forklaring på budsjettoverskridelsen at «ved utarbeidelse av budsjettet som ble behandlet 1.3.2018 var det fortsatt usikkerhet om kostnadene i prosjektet. »
Budsjettrammen var basert på kostnadsanslag med en usikkerhet på +/- 40 prosent. Rådmannen skriver at «det er satt av totalt 100 millioner kroner innenfor rammen usikkerhetsavsetning og usikkerhetsstyring i prosjektet, fordelt på 60 millioner kroner til overordnet usikkerhetsstyring for hele prosjektet fra planfasen til byggefasen og 40 millioner kroner for selve byggeprosessen.»
Dette er de tre traseene for metrobuss: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Dette er stedene som er blitt dyrere
Dette er listen over kostnadsøkningene, med metrobussprosjektets merknader om årsaken til overskridelsene.
Tonstad omstigningspunkt. Overskridelse: 18 millioner kroner. Årsak: Behov for flere plattformer og oppstillingsplasser enn opprinnelig planlagt. Det har også vært behov å forbedre deler av eksisterende veianlegg som grenser til prosjektet.
Ranheim omstigningspunkt. Overskridelse: 9 millioner kroner. Årsak: Omstigningspunktet var i tidlig fase plassert på en utfordrende strekning mellom to rundkjøringer, kryssende jernbanespor, flere avkjøringer og med 7,5 prosent lengdefall på strekningen. For å forbedre forholdene ble stasjonen foreslått flyttet unna jernbanespor og vegen senket for å minske lengdefallet til 5 prosent.
Strindheim knutepunkt og reguleringsplasser. Overskridelse: 17 millioner kroner. Årsak: Behovet for oppstillingsplasser der busser kan regulere, har økt. Videre kom det i løpet av planleggingen krav om å utvide dagens plattformer og sikre forbikjøringsmulighet i veiarealet.
Lund endeholdeplass og snuplass. Overskridelse: 8 millioner kroner. Årsak: Kostnadene har økt på grunn av behov for kryssutbedringer, fortau og gangforbindelser.
Strekningstiltak langs Sivert Thonstads vei. Overskridelse: 17 millioner kroner. Årsak: Kostnadsøkningen skyldes geotekniske tiltak og kostbare kryssutbedringer. Veien må utvides og forsterkes på grunn av geotekniske utfordringer. Kryssene i hver ende må utbedres for å sørge for god nok fremkommelighet for bussen. Innenfor de økte kostnadene er det inkludert besparende tiltak ved å redusere inngrep i tilgrensende eiendommer til et minimum.
Strekningstiltak Østre Rosten. Overskridelse: 15 millioner kroner. Årsak: I planleggingen var det usikkert hvor mye som måtte tilrettelegges for å sikre god fremkommelighet for bussen. Basert på trafikkberegninger, mål om å bruke mest mulig av eksisterende veg og mål om å begrense inngrep i tilgrensende eiendommer, er det fremlagt en løsning med kollektivfelt fra Tonstad til Rostengrenda. Beregningene viser at dette gir bussene bedre framkommelighet og mindre forsinkelser. Det er i tillegg en stor usikkerhet om hvor store kostnader som blir knyttet til erverv og krav om støytiltak.
Snøsmelteanlegg. Overskridelse: 15 millioner kroner. Årsak: Metrobussprosjektet fikk gjennom vedtak i formannskapet 23. januar i år en tilleggsbestilling på snøsmelteanlegg på stasjoner utenfor kollektivbuen med en ramme på 53 millioner kroner. Det er nå nærmere avklart hva det vil koste å koble seg til nærmeste tilknytningspunkt med god kapasitet, og hva styring av anleggene vil koste.
Politiske vedtak. Overskridelse: 25 millioner kroner. Årsak: Vedtatt løsning for Tiller knutepunkt dyrere enn budsjettert. Samtidig ble vedtatt løsning for Haakon VII’s gate (strekningstiltak og stasjoner) 22 millioner kroner mindre enn budsjettert.
Kilde: Trondheim kommune
VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen