Mesteparten av kostnadssprekken skyldes at flere knute – og omstigningspunkt har blitt mer omfattende og dyrere enn budsjettert. Totalt har kostnadene for knute – og omstigningspunkt økt med nærmere 45 prosent.

Strindheim knutepunkt og reguleringsplasser. Økt behovet for oppstillingsplasser for ventende bussersamt krav om å utvide dagens plattformer og sikre forbikjøringsmulighet i veiarealet. Kostnadsøkning: 17 mill. kroner

Metrobusslinjene kommer 3. august 2019

Knute – og omstigningspunkter er sentrale stasjoner langs de tre metrobusstraseene der flere linjer møtes og passasjerene kan skifte buss.

Metrobussprosjektet, som består av tre linjer som skal betjenes av 58 busser på 24 meter, skal være ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3. august 2019. Omleggingen av kollektivtilbudet er den største noensinne i Trondheim.

Metrobuss. Fra 3.august 2019 skal 58 metrobusser på 24 meter trafikkere tre traseer i Trondheim. Foto: Van Hool / Nettbuss

Bystyret behandlet metrobussbudsjett 1. mars

Budsjettsprekken kommer bare litt over to måneder etter at bystyret behandlet budsjettet for metrobussen for 2018 og 2019 1. mars. Oversikten over kostnadsoverskridelsene kommer fram i forslaget til revidert budsjett for metrobussen som skal behandles i bystyret 31. mai.

Metrobuss. Utgiftene til bygging av infrastruktur til metrobussen blir langt høyere enn antatt. Nye tall viser en kostnadssprekk på 116 millioner kroner. Foto: Mariann Dybdahl

Budsjett til infrastruktur: 700 mill. kroner

I metrobussprosjektet som ble vedtatt av bystyret 1. mars var det satt av totalt 700 millioner kroner til infrastruktur for metrobussen – knute – og omstigningspunkt, stasjoner og strekningstiltak.

Slik fordelte pengene seg:

Knute – og omstigningspunkt 193 mill. kroner

Stasjoner inkl. snøsmelteanlegg 406 mill. kroner

Strekningstiltak 101 mill. kroner

Metrobussbudsjett. I metrobussprosjektet som ble vedtatt av bystyret 1. mars var det satt av totalt 700 mill. kroner til infra struktur - holdeplasser, knute - og omstigningspunkt og utbedringer av strekninger. Foto: Morten Antonsen

Sjekk når og hvor det er anleggsarbeid Metrobussutbygging på 73 stede

Fortsatt usikkerhet om kostnader 1. mars

Rådmannen skriver som en forklaring på budsjettoverskridelsen at «ved utarbeidelse av budsjettet som ble behandlet 1.3.2018 var det fortsatt usikkerhet om kostnadene i prosjektet. »

Budsjettrammen var basert på kostnadsanslag med en usikkerhet på +/- 40 prosent. Rådmannen skriver at «det er satt av totalt 100 millioner kroner innenfor rammen usikkerhetsavsetning og usikkerhetsstyring i prosjektet, fordelt på 60 millioner kroner til overordnet usikkerhetsstyring for hele prosjektet fra planfasen til byggefasen og 40 millioner kroner for selve byggeprosessen.»

Dette er de tre traseene for metrobuss:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Dette er stedene som er blitt dyrere

Dette er listen over kostnadsøkningene, med metrobussprosjektets merknader om årsaken til overskridelsene.

Tonstad omstigningspunkt. Overskridelse: 18 millioner kroner. Årsak: Behov for flere plattformer og oppstillingsplasser enn opprinnelig planlagt. Det har også vært behov å forbedre deler av eksisterende veianlegg som grenser til prosjektet.

Knutepunkt. Det nye knutepunktet for metrobuss på Tonstad skal bygges med flere plattformer og oppstillingsplasser enn opprinnelig planlagt. Det har også vært behov å forbedre deler av eksisterende veianlegg som grenser til prosjektet. Kostnadsøkning: 18 mill. kroner Foto: Terje Svaan/Adresseavisen

Ranheim omstigningspunkt. Overskridelse: 9 millioner kroner. Årsak: Omstigningspunktet var i tidlig fase plassert på en utfordrende strekning mellom to rundkjøringer, kryssende jernbanespor, flere avkjøringer og med 7,5 prosent lengdefall på strekningen. For å forbedre forholdene ble stasjonen foreslått flyttet unna jernbanespor og vegen senket for å minske lengdefallet til 5 prosent.

Strindheim knutepunkt og reguleringsplasser. Overskridelse: 17 millioner kroner. Årsak: Behovet for oppstillingsplasser der busser kan regulere, har økt. Videre kom det i løpet av planleggingen krav om å utvide dagens plattformer og sikre forbikjøringsmulighet i veiarealet.

Lund endeholdeplass og snuplass. Overskridelse: 8 millioner kroner. Årsak: Kostnadene har økt på grunn av behov for kryssutbedringer, fortau og gangforbindelser.

Strekningstiltak langs Sivert Thonstads vei. Overskridelse: 17 millioner kroner. Årsak: Kostnadsøkningen skyldes geotekniske tiltak og kostbare kryssutbedringer. Veien må utvides og forsterkes på grunn av geotekniske utfordringer. Kryssene i hver ende må utbedres for å sørge for god nok fremkommelighet for bussen. Innenfor de økte kostnadene er det inkludert besparende tiltak ved å redusere inngrep i tilgrensende eiendommer til et minimum.

Trangt. Sivert Thonstads vei er for trang for at to metrobusser skal kunne passere hverandre. Veien må derfor utvides. Kostnadsøkning: 17 mill. kroner. Foto: Peter Breivik

Strekningstiltak Østre Rosten. Overskridelse: 15 millioner kroner. Årsak: I planleggingen var det usikkert hvor mye som måtte tilrettelegges for å sikre god fremkommelighet for bussen. Basert på trafikkberegninger, mål om å bruke mest mulig av eksisterende veg og mål om å begrense inngrep i tilgrensende eiendommer, er det fremlagt en løsning med kollektivfelt fra Tonstad til Rostengrenda. Beregningene viser at dette gir bussene bedre framkommelighet og mindre forsinkelser. Det er i tillegg en stor usikkerhet om hvor store kostnader som blir knyttet til erverv og krav om støytiltak.

Snøsmelteanlegg. Overskridelse: 15 millioner kroner. Årsak: Metrobussprosjektet fikk gjennom vedtak i formannskapet 23. januar i år en tilleggsbestilling på snøsmelteanlegg på stasjoner utenfor kollektivbuen med en ramme på 53 millioner kroner. Det er nå nærmere avklart hva det vil koste å koble seg til nærmeste tilknytningspunkt med god kapasitet, og hva styring av anleggene vil koste.

Snøsmelteanlegg. Formannskapet vedtok i januar at det skal bygges snøsmelteanlegg på stasjoner utenfor sentrum. En av stasjonene som allerede har et slikt anlegg er Dalen hageby. Foto: Terje Svaan

Politiske vedtak. Overskridelse: 25 millioner kroner. Årsak: Vedtatt løsning for Tiller knutepunkt dyrere enn budsjettert. Samtidig ble vedtatt løsning for Haakon VII’s gate (strekningstiltak og stasjoner) 22 millioner kroner mindre enn budsjettert.

Knutepunkt Tiller. Vedtatt løsning for Tiller knutepunkt blir 25 mill. kroner dyrere enn budsjettert. Foto: Richard Sagen

Kilde: Trondheim kommune

VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen

Kommentar: Vedtaksvegring som kan skade metrobussen