Bare tre prosent av nyregistrerte varebiler i Trondheim er elektrisk. Til sammenligning utgjør elbiler 20 prosent av nyregistrerte personbiler. Målet for miljøenheten er en tidobling av andel elvarebiler innen 2023.

Ifølge den nåværende energi- og klimaplanen skal Trondheim innen 2030 redusere klimagassutslippene med 80 prosent sammenlignet med hva de var i 1991.

Transportsektoren for 60 prosent av klimagassutslippene i Trondheim. Ti prosent av bilparken er varebiler.

Transport. Transportsektoren for 60 prosent av klimagassutslippene i Trondheim. Foto: Rune Petter Ness

- Steindødt marked for elvarebiler

– Markedet for el-varebiler i Trondheim er steindødt, sier sjefingeniør Bjørn Ove Berthelsen i Miljøenheten i Trondheim kommune.

I et forsøk på å få bukt med den lave andelen elvarebiler, skal kommunen bruke to millioner kroner for å få fart på bruken av elektriske varebiler.

Nærmere 40 deltakere fra blant annet næringsliv, bilimportører og bransjeorganisasjoner fikk på et møte i rådhuset tidligere denne uken en presentasjon av kommunens nye tilskudds- og støtteordninger samt en oversikt over nåværende og kommende elvarebiler.

- Vi har et langsiktig perspektiv på vår satsing. For å lykkes prøver vi å bidra til å kickstarte et dødt marked. Vi vil jobbe sammen med både bilimportører/-forhandlere, brukersiden og kunnskapsmiljøer, sier Berthelsen.

Fornøyd. Daglig leder Geir Rune Trøan er strålende fornøyd med firmaets tre elvarebiler som snart har vært i bruk i Trondheim i fem år.

Gratis korttidslån av elvarebiler

Støtteordningene omfatter blant annet gratis korttidslån av elvarebil fra de tre forhandlerne som selger el-varebiler i Trondheim, en støtteordning for anskaffelse av biler bestilt innen 31. desember i år og dekning av halvpartene av utgiftene til ladepunkter for elvarebil.

Forhandlerne tilbyr varebiler fra Nissan, Renault, Citroën og Peugeot.

- Utelukkende positiv erfaring med elvarebil

På Norsk Renholdsservice (NRS) på Torgårdsletta på Tiller viser daglig leder Geir Rune Trøan fram firmaets tre elvarebiler. Renholderne er ferdige med dagens oppdrag og bilene skal snart settes til lading til neste morgen.

- Vi har hatt elvarebiler siden nyåret i 2014, og har utelukkende positive erfaringer med bilene. Vi var i utgangspunktet forberedt på startvansker og «barnesykdommer» siden dette var første generasjons elvarebil, men skepsisen vår er blitt gjort til skamme. Driften har bortimot vært helt problemfri. Selv om elvarebilene er nærmere fem år, er batterikapasiteten like god nå som da bilene var nye, forteller daglig leder.

I tillegg har NRS 15 bensin- og dieselbiler.

- Pioner i 2014

Firmaet var pionerer da de leaset elvarebilene. Det var bare ett annet trondheimsfirma som tok i bruk elbil til transport i 2014. Modellen, en Peugeot Partner Electric, har batteritid på cirka 120 kilometer og var den eneste elvarebilen som var tilgjengelig på det tidspunktet.

- Våre oppdrag er begrenset til Trondheim, så 120 kilometer er tilstrekkelig kapasitet for oss.

- Hvorfor valgte dere elvarebil for deler av bilparken?

- Gjennom vår iso-sertifisering (International Standard Organization, standarder i kvalitetsstyring, red.anm.) har vi forpliktet oss til å redusere utslipp til luft og vann. Elvarebil var derfor et naturlig valg, sier Trøan, som påpeker at selv om leasingkostnadene for en elbil er høyere enn for en bensin – eller dieselbil, blir de totale kostnadene likevel lavere.

- Vi sparer drivstoffkostnader og kjører gratis i bom. At vi kan kjøre i kollektivfeltet gjør også at vi også kommer raskere fram, noe som gjør driften mer effektiv, sier den daglige lederen.

Mål: Tre av ti nye varebiler elektrisk i 2023

Målet til Trondheim kommune er at 30 prosent av alle nyregistrerte varebiler i 2023 er elektrisk. Berthelsen viser blant annet til at for å gjøre en elbil lønnsom, må man kjøre mye. Det er ikke noe håndverksbransjen nødvendigvis gjør, og han eksemplifiserer med at de kjører til et oppdrag på starten av dagen, og hjem igjen på slutten av dagen.

- Det påvirker totalkostnaden hvis du ikke kjører så mye, sier han og viser til at en elbil blir billigere enn en dieselbil jo mer man kjører elbilen. – Det handler om kostnader og risiko, og det er mange som velger å ikke ta den risikoen. Vi håper den nye ordningen vil hjelpe på det, sier Berthelsen videre.

Gratis. Miljøavdelingen i Trondheim kommune mener det må arbeides for å frita elvarebiler for avgifter. En av avgiftene kan være pavgift. Foto: Morten Antonsen

- Gratis parkering en skikkelig gulrot

Tilbake på Torgårdsletta reflekterer Trøan over hva Trondheim kommune kan gjøre for å gjøre det mer attraktivt å velge elvarebil.

- Gratis parkering vil være en skikkelig gulrot. I tillegg trenger vi forutsigbare rammer. Det hjelper lite å investere i elvarebil, dersom fordeler som gratis bom og kjøring i kollektivfelt blir fjernet. Hvis fordelene beholdes og kanskje også utvides til parkering, vil det være enda mer aktuelt for oss å lease flere elvarebiler de neste årene, sier Trøan.

- Vil videreføre fritak fra bomavgift

Miljøavdelingen i Trondheim kommune deler langt på vei synspunktene.

- Vi kommer til å jobbe målrettet de neste årene for at flere kjører elvarebiler. Vi mener det må videreføres fritak fra bomavgift og andre avgifter for elbiler også i årene fremover. I særlig grad gjelder dette varebiler. Næringslivet trenger forutsigbarhet. Fordelene ved å kjøre både elbil og elvarebil må videreføres til 2023, muligens 2025, sier Bertelsen.