Dette er det største innhugget i folks privatøkonomi, som skjer uten sikkerhet.
Sparebank 1 går så langt som å si at nordmenn spiller russisk rulett med økonomien. Privatmarkedet er blitt en betydelig del av bruktbilmarkedet i Norge. I fjor ble det lagt ut rekordmange annonser for bruktbil på finn.no.
Basert på tall fra NAF og Forbrukerrådet anslår Sparebank1 at om lag 70 000 bruktbiler omsettes mellom privatpersoner uten kontrakt hvert år.
Stor etterspørsel etter brukte el- og dieselbiler
Privatøkonom Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN advarer. Han sier at altfor mange utsetter seg for totalt unødvendig risiko for både økonomiske belastninger og tidkrevende konflikter.
Unødvendig risiko
- Ut fra gjennomsnittsprisen på en bruktbil, og tall på hvor mange som ikke bruker kontrakt, viser våre analyser at vi står overfor et marked hvor milliarder av kroner skifter hender uten noen form for skriftlige avtaler, sier Reite.
Sparebank 1 har analysert det private bruktbilmarkedet i forbindelse med lanseringen av en heldigital løsning for trygt privat kjøp og salg av bruktbil, kalt TUT. Analysen viser at bruktbil utgjør samfunnets største omsetning mellom privatpersoner som foregår uten kontrakt.
App erstatter skademelding
Privatøkonomen sier at ingen ville kjøpt mobilabonnement uten kontrakt, ei heller leid ut leiligheten uten kontrakt. At vi gambler med noe som er en så stor del av privatøkonomien som bil, er alarmerende, mener han.
9000 klager på bruktbil
Hvert år mottar Forbrukerrådet 9000 klager som omhandler bruktbil, og en overvekt av klagene går på privatselgere. Mye tyder på at problemet er økende. Fra 2016 til 2017 økte antall klager med 22 prosent.
– At salg av bruktbil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet, tror vi i mange tilfeller skyldes at det ikke foreligger kontrakter og avtaler som regulerer ansvaret når bilen skifter eier. Vi vet at det er mørketall, og at det er mange som ikke klager saken inn for forbrukerinstansene. I dag finnes det digitale løsninger som gir stor trygghet med minimal innsats. Derfor er det ingen unnskyldning for å ikke bruke kontrakt, fremholder Reite.
Gamle vinterdekk dobler bremselengden
Ifølge Reite veileder TUT både selger og kjøper gjennom trinnene til en trygg bilhandel. At begge bruker BankID for å identifisere seg og signere avtalen sikrer en trygg transaksjon.
Redusert fare for svindel
– Selger får sikker betaling via banken og reduserer risiko for svindel ved at man må bruke BankID. Gjennom løsningen får man også enkelt tilgang til en digital kjøpekontrakt, opplyser privatøkonom Endre Jo Reite.
Slik fungerer TUT: Selger legger inn informasjon om bilen og bilens tilstand. Kjøper velger en trygg betalingsmåte via Sparebank 1. Kjøper får en måned gratis forsikring, og selger velger bruktbilgaranti for en ryddig, trygg og enkel overtagelse.
- Kvinner blakker seg på felles regninger
Begge parter signerer den elektroniske kjøpekontrakten med BankID. TUT bistår med elektronisk flytting av salgsmelding og AutoPASS-avtale.