Den kraftige trafikkulykken i Okstadbakken i Trondheim skjedde i 23-tiden på kvelden 26. november i fjor. To biler var involvert i hendelsen, som skjedde i sørgående felt. Føreren av den ene bilen, en 23-åring, døde som følge av skadene etter å ha sittet fastklemt etter ulykken.

På ulykkesstedet var veirekkverket revet av og politiet på stedet opplyste at mye tydet på at ulykkesbilen hadde havnet i betongfundamentet på brua.

Beregninger av fart

I den andre bilen satt det to personer. En mann (36) var sjåfør og en kvinne var passasjer. Begge slapp unna uten alvorlige fysiske skader, og beskrev hendelsesforløpet, slik de oppfattet det, i detalj overfor Adresseavisen like etterpå.

Politiet på Heimdal har etterforsket ulykken, og konkluderte i mars med at 36-åringen i den andre bilen ikke kunne lastes for ulykken. Denne delen av saken mot ham, er derfor henlagt. Det er imidlertid ikke siktelsen for fartsovertredelse.

Ulykkesgruppen til Statens vegvesen gjorde undersøkelser på ulykkesstedet etter dødsulykken, og har nå levert sin rapport til politiet. I denne rapporten er blant annet de to bilenes fart før dødsulykken beregnet. Adresseavisen har tidligere skrevet at Vegvesenet har et kamera i Okstadbakken, som filmet ulykken. Beregningen er basert på denne filmen samt bilder fra passeringen av bomstasjonen litt lenger ned i bakken.

Går mot rettssak

Per Christian Stokke, seksjonsleder for etterforskning i Gauldal politistasjonsdistrikt, vil ikke si noe eksakt om farten til ulykkesbilen, men konstaterer at 36-åringen i den andre bilen kjørte altfor fort.

- Ifølge rapporten kjørte bilen i snitt mellom 157 km/t og 163 km/t fra bomstasjonen og opp til kameraet i Okstadbakken, sier Stokke.

Det aktuelle kameraet står omtrent midt imellom påkjøringa fra Selsbakk og brua over Okstadbakken.

- Fra kameraet og til ulykkesstedet holdt deretter bilen en snitthastighet mellom 151 km/t og 171 km/t. Ulykkesbilen hadde litt høyere fart enn dette, fortsetter han.

Stokke opplyser at det nå ligger an til rettssak mot 36-åringen på grunn av fartsovertredelse.

Ingen tekniske mangler

- Vi mener det er åpenbart at de to bilene kjørte sammen. De skulle til samme sted: McDonalds på Tiller. Vi oppfatter dette som kappkjøring, sier Stokke.

I rapporten fra ulykkesgruppen går det også frem at det ikke var noen tekniske mangler på noen av kjøretøyene som kan ha forårsaket eller hatt medvirkende årsak til at ulykken inntraff.

- Det er ikke avdekket at bilene var trimmet og det er heller ingen indikasjon på at de var i berøring med hverandre før ulykken. Men i rapporten står det at bilene holdt «svært høy hastighet før ulykken inntraff», sier Stokke.

Vil ikke kommentere

36-åringen ønsker verken å kommentere den angivelige farten ulykkeskvelden eller politiets oppfatning om at de drev kappkjøring til McDonalds.

Han har imidlertid tidligere uttalt til Adresseavisen at han var uenig i politiets førerkortbeslag etter dødsulykken.

- Jeg husker ikke hvor fort jeg kjørte denne kvelden, men er ikke enig i førerkortbeslaget på tre uker. Jeg kan ikke forstå at jeg ha gjort noe galt, sa mannen og beskrev seg selv som et vitne til det som skjedde.

Kvinnen som satt på i bilen til 36-åringen beskrev hendelsesforløpet slik da hun ble intervjuet av Adresseavisen:

- Da vi kjørte opp Okstadbakken kom kameraten min kjørende forbi oss, så skjedde alt veldig fort – han mistet kontrollen. Det fløy bildeler mot bilen vi satt i og det var masse røyk.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter