- Vi vil få en stor del av miljøregningen hvis flere gater i sentrum blir stengt for privatbiler, hevder Jan Erik Slind.

Som talsmann for flere sameier med nær ett hundre boenheter i Fjordgata, har Slind henvendt seg til politikerne i debatten om bilfri midtby. «Dere politikere er ombudsmenn for hele byen, og har en forpliktelse til å se ting i sammenheng til et beste for alle», heter det i en e-post til sentrale politikere i Trondheim.

- I framtiden kan mye trafikk inn og ut av Midtbyen fra vest, nord og øst gå gjennom Fjordgata og Kjøpmannsgata. Slik oppfatter vi føringene som er lagt for utviklingen i Midtbyen. Planleggerne har åpenbart glemt at Fjordgata også er et viktig boligområde, hevder Slind overfor Adresseavisen.

En overordnet plan

Beboerne etterlyser sammenheng i trafikktiltakene for Midtbyen.

- Alt må skje etter en overordnet plan slik at ikke noen føler de bare får ulemper. Hvis Olav Tryggvasons gate og Jernbanebrua stenges for privatbiler, blir trafikkveksten voldsom både i Fjordgata og Kjøpmannsgata. Vi er ikke tilhengere av at enkeltgater stenges uten at større områder blir sett i sammenheng, sier Slind.

- Støybelastningen i vårt område er allerede i den nest verste klassen. Økt trafikk bryter med alle mål om et godt bomiljø for innbyggerne. I stedet får vi massiv kødannelse, økt forurensning og enda mer støy, hevder han.

Ti år gamle tall

Kommunens gatebruksplan er fra 2007. Slind mener den trenger oppdatering.

- Det har skjedd så mye siden den ble vedtatt at den ikke kan brukes som beslutningsgrunnlag lenger. Gatebruksplanen bygger på ti år gamle beregninger. Den forutsetter bygging av et parkeringsanlegg, og at trafikken skal gå ut mot elveslyngen. Anlegget er fortsatt uavklart. Konsekvensene av å stenge noen gater for de andre gatene rundt, er heller ikke utredet. Formannskapet har bedt om at det blir gjort, men ikke noe har skjedd, hevder Slind.

- Hvilke løsninger vil dere ha?

- Vårt primære forslag er å holde alle veiene åpne, eller å stenge Midtbyen med et parkeringsanlegg utenfor elveslyngen. For Fjordgata er det særlig viktig at Jernbanebrua og veien over Gryta holdes åpen for personbilene. Dette er med på å redusere trafikkveksten i Fjordgata, særlig mot krysset ved Brattørbrua, sier Slind.

Trafikken på den fredede Brattørbrua skal flyttes over på en ny bru.

- Det er uholdbart for alle som ferdes her å samle så mye trafikk i et trangt kryss. Ved Brattørbrua vrimler det av fotgjengere og syklister store deler av døgnet. Økt trafikk her, også tungtransport, er svært uheldig for trafikksikkerheten. Jeg kan ikke se at konsekvensene for de myke trafikantene er utredet ut fra dagens situasjon, sier Slind.

Et relevant spørsmål

Kommunalråd Geir Waage (Ap) synes beboerne i Fjordgata tar opp en høyst relevant problemstilling.

- Hvis Olav Tryggvasons gate stenges, vil det kunne få konsekvenser også for Fjordgata og beboerne der. Et vedtak om stengning må basere seg på fakta og trafikktellinger i begge gater. Dette vil si noe om hva som blir situasjonen i Fjordgata hvis det blir stenging i Olav Tryggvasons gate, sier Waage.

Han tror det blir vanskelig å gjøre samtlige gater i Midtbyen bilfrie.

- Det er tatt en rekke enkeltgrep for å få bilfrie gater i sentrum allerede. Ett eller to partier går inn for å stenge hele Midtbyen for privatbiler, men ingen av dem har definert hva de mener med Midtbyen. Historisk er det alt som ligger innenfor elveslyngen. Jeg tror ikke det er realistisk på kort sikt å stenge et så stort område for biler, og Arbeiderpartiet har aldri tatt til orde for det, sier Waage.

Ny gatebruksplan

Han er enig med beboerne i at gatebruksplanen bør revideres. Formannskapet har gjort vedtak om dette.

- Planen ble vedtatt i 2007, men vedtaket om at Olav Tryggvasons gate skal være miljøgate er enda eldre. Det var et krav i forbindelse med byggingen av Nordre avlastningsvei. Vedtaket er videreført i gatebruksplanen, men mye har skjedd siden den ble vedtatt. Blant annet har andelen biler i sentrum gått ned, og folks reisevaner har endret seg, sier Waage.

Han kjenner ikke til at det er planer om å stenge Jernbanebrua og Gryta for personbiltrafikk, slik beboere i Fjordgata advarer mot.

- Alle tiltak må sees i sammenheng slik at ikke enkelttiltak får utilsiktede konsekvenser for andre. I diskusjonen om bilfri midtby er det viktig å se helheten, sier Waage.