15. mai er det premiere for årets bysykkelsesong. Det blir det største løftet for bysyklene siden tilbudet ble innført i 1998.

- Målsettingen er 10 000 brukere og 250 000 turer fra 2020 når systemet er ferdig etablert, sier Åse Karen Søreng i Trondheim kommune, prosjektleder for reklamefinansierte bymøbler.

Bysykkelsatsing i fem punkter

Dette er de fem punktene i bysykkelsatsingen:

1. Femdobling av antall sykler

Mens det tidligere bare var 150 sykler i bruk, vil det i løpet av mai være 400 sykler tilgjengelig. Senere i år kommer det ytterligere 200 sykler. Ved utgangen av 2019 vil det være totalt 750 bysykler i bruk.

2. Ny sykkelmodell

Alle de nåværende syklene byttes ut med en helt nyutviklet modell med større hjul, trinnløst gir, bedre regulerbart sete og moderne design.

Det trinnløse giret tilsvarer sju gir.

Syklene har reklame på skjermen bak.

De nye syklene er utstyrt med innebygget GPS (Global Positioning System), et system som gjør det mulig til enhver tid å se hvor hver enkelt bysykkel befinner seg for operatøren, Urban Infrastructure Partner (UIP).

- GPS gjør det også mulig å loggføre hvor mange ganger hver enkelt sykkel er i bruk, hvor lenge den er i bruk og hvor store avstander den tilbakelegger, forteller Søreng.

Debatt: Hei du Marianne, jeg er Tesla-eieren som kjeftet på deg i rundkjøringen

3. Ny låneordning

For å låne en sykkel må du kjøpe et abonnement (dags – eller helårs) på nettstedet Trondheimbysykkel.no eller via bysykkelappen. Abonnementet må være knyttet til et aktivt betalingskort.

Et sesongabonnement koster 299 kroner, mens et dagsabonnement koster 49 kroner.

Det vil etter hvert også bli opprettet egne abonnementstilbud for bedrifter.

Du kan ha sykkelen i inntil 45 minutter før du må låse den på en stasjon. Ønsker du å bruke sykkelen lenger enn dette, koster det 5 kroner per påbegynte 15 minutter, (20 kroner per time) som blir trukket når turen er avsluttet. Utvidet leie må aktiveres i appen.

Maksimal leietid er 6 timer og 45 minutter.

Brukeren er ansvarlig for sykkelen til den er levert og låst på en bysykkelstasjon. Dette er gjort for å hindre at folk kaster fra seg syklene hvor de selv ønsker.

4. Ny bysykkelapp

En nyutviklet bysykkelapp gjør det mulig å betjene sitt eget sykkelabonnement via mobil eller nettbrett. – På appen kan man også sjekke hvor det er ledige sykler og hvor det er ledige plasser når man skal sette fra seg sykkelen, forteller Søreng.

Appen kan også brukes til å varsle feil på sykkelen eller stasjonen.

- UIP vil også bruke appen til å sende ut meldinger til brukerne, for eksempel om en stasjon er midlertidig stengt eller når det åpnes nye stasjoner, sier prosjektlederen.

5. Flere bysykkelstasjoner

Antall steder med bysykkelstativer blir økt betydelig.

- Ved sesongåpningen 15. mai vil det være rundt 20 stasjoner som er klar for bruk. Fram til høsten åpner det ytterligere 30 nye stasjoner. Neste år kommer det ytterligere 15–20 nye stasjoner, slik at det ved utgangen av 2019 vil være opptil 70 bysykkelstasjoner, forteller prosjektlederen.

Her kommer bysykkelstasjonene i mai

Bakklandet (ved Brubakken)

Trondheim S. (Stasjonsplassen)

Brattørkaia (ved hurtigbåtterminalen)

TMV-odden (Solsiden)

Lademoparken (ved kryss Mellomveien/Innherredsveien)

Skansen (ved kryss Mellomila/Ilevollen)

Finalebanen (ved Edvard Griegs gate)

Høgskoleringen (ved Sem Sælands vei)

Ilaparken (ved Hans Nissens gate)

Abels gate (ved Udbyes gate)

Møllenberg (langs Innherredsveien ved Kirkegata)

Dokkparken (ved kryss Innherredsveien/Verftsgata)

Prinsen kinosenter (ved kryss Prinsens gate/Arkitekt Christies gate)

Leüthenhaven (i Repslagerveita mot Prinsens gate)

Cicignons plass (ved Søndre gate)

Nordre gate (ved Olav Tryggvasons gate)

Verftsbrua (ved Brattørbrua)

Pirbadet (ved Havnegata)

Vollabakken (ved Klostergata)

Dora I (ved Byarkivet)

Hesthagen (ved Klæbuveien)

Nidarosdomen (i Bispegata ved Katedralskolen)

Bakke bru (ved holdeplass Bakkegata)

Thornæsparken (i Kirkegata)

Studentersamfundet (sør for Eddaparken)

Bassengbakken (ved Rosenborgbassenget)

Gløshaugen (øst for Hovedbygningen)

Lillegårdsbakken (ved Øvre Bakklandet)

Tollboden (ved rundkjøring Havnegata/Fv 706)

Erling Skakkes gate (ved Vår Frue gate)

Ilevollen (ved Osloveien)

Fjordgata (mot Brattørparken)

St Olavs gate (ved trikkeholdeplass)

Nidarø (ved snuplass i Klostergata)

Lerkendal (i Strindvegen ved Klæbuveien)

Folk: Autofil sykkelreparatør

Bydeler med nye bysykkelstasjoner

I disse bydelene planlegges det nye stasjoner:

Lade/Dalen: cirka åtte stasjoner totalt innen utgangen av 2019.

Ila: 2 stasjoner, samt 1 ny stasjon på Skansen

Øya/St. Olav Hospital: 4 stasjoner

Sør for Gløshaugen: cirka 6 stasjoner

Moholt/Tyholt/Valentinlyst: 5–6 stasjoner

Singsaker/Møllenberg/Rosenborg: 3–4 stasjoner

Midtbyen og sentrale områder bygges ut først. Her blir det tettere med bysykkelstasjoner enn tidligere.

Åpningstiden for stasjonene er klokken 06.00 til klokken 24.00. Det vil være mulig å levere tilbake sykler utenom disse tidspunktene.

Åpning og avslutning av sesongen blir tilpasset værforholdene.

Kontrakt verdt 350 millioner kroner

Bysykkelsatsingen er et resultat av en ny 14-årig kontrakt om reklamefinansierte bymøbler – bysykler, leskur og gatetoaletter – mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen region Midt og Clear Channel Norway AS.

Kontrakten har en verdi på totalt 350 millioner kroner (2018 - 2032).

Nettmøte om sykkel i Trondheim