Onsdag formiddag ble det avdekket ulovlig snøscooterkjøring i ni trønderske kommuner. Statens naturoppsyn (SNO) og Trøndelag politidistrikt sto bak kontrollen.

Det ble ikke påtruffet noen scooterkjørere da, men flere i SNO som Adresseavisen har snakket med, forteller at det kan oppstå ubehagelige situasjoner.

- Det har vært ubehagelige episoder som har handlet om kroppsspråk og ord, forklarer seniorrådgiver Erlend Skutberg i Statens naturoppsyn.

- Uenige i regelverket

Selv har han ikke vært utsatt for trusler, men har opplevd at det har blitt kraftig temperatur i diskusjonen.

- De fleste møter oss med respekt, men mange er uenige i regelverket. De forstår at de har brutt loven, men kan si ting de egentlig ikke mener, og vi blir jo ofte beskrevet negativt. Vi prøver å ende opp med en god dialog, sier Skutberg.

Det er flere forskjellige forklaringer på den ulovlige kjøringen, men «skulle bare» er en gjenganger.

- De aller fleste legger kortene på bordet når de er oppdaget, sier han.

Kan be om politibistand

Erik Ydse er fagansvarlig for motorferdsel i Statens naturoppsyn i Sør-Trøndelag mener det er massivt med regelbrudd utenfor løypenettverket hvor det er lov å kjøre snøscooter.

- I enkelte kommuner er det så oppkjørt av snøscootere at det er ubegripelig, sier han.

Det er spesielt i Melhus kommune at det har vært mye ulovlig kjøring. Hittil i år er det seks personer som er anmeldt i denne kommunen alene.

Han forteller på generelt grunnlag at det kan være situasjoner som blir anspent i møte med de blir som utsatt for en kontroll.

- Vi har mulighet til å anmode om bistand fra politiet. Det er ofte sånn at det roer seg når vi begynner å snakke om at politiet blir tilkalt, sier han.

Debattantene mener at politiet bør bruke ressursene annerledes

Denne uka opplevde han en tilspisset situasjon, hvor han måtte ringe operasjonssentralen i Trøndelag politidistrikt.

- Situasjonen ble veldig ubehagelig, og det vil ende med en anmeldelse for ulovlig kjøring og det ble også gitt et gebyr for manglende førerkort for snøscooter, sier han.

Den typiske snøscooterføreren er en mann mellom 30 og 50 år.

Erik Ydse fra Statens naturoppsyn forteller at det kan oppstå ubehagelige situasjoner når de konfronterer snøscooter-miljøet. Bildet er tatt ved tidligere anledning.

- Hovedandelen er nok i 30-årene. En snøscooter koster i seg selv et sted mellom 150 og 200 000 kroner. Man må bruke henger for å frakte den, og samtidig ha en bil med kraftig motor og firehjulstrekk. Det er mye penger knyttet til denne hobbyen, sier Ydse.

Punkterte 22 dekk

Rådgiver Berit Broen i Statens naturoppsyn opplevde i 2013 at totalt 22 dekk på fire biler og tre tilhengere hadde blitt punktert med vilje. Da hadde Statens naturoppsyn gjennomført en kontroll av motorisert ferdsel i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark.

- Jeg hadde gjort en kontroll i forkant som kan settes i sammenheng med punkteringen. Saken ble etterforsket, men den ble henlagt. Vi fant ikke ut hvem som hadde gjort skadeverket, forteller hun.

- Jeg husker også en annen episode som var ganske ubehagelig. Det handlet om verbal konfrontasjon, og var et grensetilfelle med tanke på anmeldelse, sier hun.

Hun mener at de må finne seg i å få høre om diverse regelverk som folk er uenig i.

- De må få lire av seg det de vil, men dersom det blir trusler, så må det anmeldes, mener hun.

Enkelte er oppgitt over at de blir kontrollert, mens andre som driver med verre kjøring slipper unna.

- Mange skylder på at det finnes verre tilfeller enn det de driver med, sier hun.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.