- Mulberry-veskene er de mest ettertraktede av våre high end-produkter, sier daglig leder Cecilie Klein Reinertsen (38) og plukker ned en såkalt willow tote fra hylla.

- Dette er to vesker i ett. Etter jobb kan du ta av clutchen når du skal ut og ta et glass, sier hun og demonstrerer.

Vesken koster 16 800 kroner. Bogart Cosmo omsatte for 32,9 millioner kroner i fjor. Den relle veksten var på 36 prosent. Den kom etter at Klein-familiens to butikker ble fusjonert under samme tak i krysset mellom byens finansgate Søndre og busstrafikkerte Olav Tryggvasons.

Tirsdag blir butikken og Cecilie Klein Reinertsen kåret til «Årets kremmer» under Sparebank1 SMNs konferanse Næringsdriv, der konjunkturbarometeret for 2015 også blir presentert. Optimismen blant trønderske bedriftsledere faller for tredje år på rad.

Svekket tro på omsetning

Særlig svekkes troen på vekst i omsetningen. I undersøkelsen er 600 bedriftsledere bedt om å vurdere utsiktene for sin bedrift de neste 12 månedene. Resulatet er en forventningsindikator som ikke har vist lavere verdi enn siden finanskrisen.

Da er sysselsetting, omsetning og lønnsomhet tatt med i betraktningen. Bare 40 prosent av norske bedriftsledere tror på mer omsetning i året som kommer. I fjor var tallet 58 prosent. Sparebanken tolker dette som et tydelig signal om at nedturen i olje- og gassbransjen virkelig har festet grep om norsk økonomi.

I Sør- og Nord-Trøndelag er bedriftslederne imidlertid noe lysere til sinns enn i resten av landet.

- Bare seks prosent av sysselsettingen i Sør-Trøndelag er direkte eller indirekte knyttet til olje- og gassnæringen. Det samme tallet for Nord-Trøndelag er åtte prosent, forklarer Vegard Helland, bankens konserndirektør for næringsliv.

I Møre og Romsdal ser det verre ut. 21 prosent av arbeidsstokken jobber i næringen som har holdt stø kurs i utforbakke siden oljeprisfallet begynte for rundt et år siden.

- Greina holder på å visne

Offshorerederiene i fylket sliter, og nær 20 skip ligger allerede i opplag. Store bedrifter som Rolls Royce, National Oilwell Varco og verftsgruppen Vard har allerede sagt opp eller permitterte ansatte, og samtidig varslet ytterligere nedbemanninger. På landsbasis er det kun oljefylket Rogaland som kan vise til høyere vekst i arbeidsledigheten enn Møre og Romsdal, heter det i undersøkelsen.

- Næringslivet gikk inn i finanskrisen med stor bekymring, men så gikk oljeprisen opp. Det dro man nytte av i Møre og Romsdal. Oljen sørget for høy sysselsetting og god lønnsutvikling. Det har gått bra helt frem til nå, sier Helland, og fortsetter:

- Det vi er rammet av nå, er også et særnorsk fenomen. I Europa er arbeidsledigheten på vei ned, og landene rundt oss tjener på lavere oljepris. Norge var lenge ei grønn grein på et vissent tre. Men nå våkner resten av treet til livs. Mens greina kanskje holder på å visne.

Selv «Årets kremmer» i Bogart Cosmo forbereder seg på lavere vekst i årene som kommer. Varelageret er bevisst redusert. Kriteriene for Sparebank1 SMNs kremmerkonkurranse er en omsetning på over én million kroner årlig i perioden 2012-2014, samt over tre millioner i fjor.

Den samlede veksten skal være over 20 prosent, samtidig som både driftsresultat og resultat før skatt skal være positivt. I år var det færre bedrifter enn noen gang som oppfylte kriteriene.

Dropper utenlandsturene

Da utmerkelsen ble etablert i 2012, hadde banken 100 bedrifter å velge mellom. I år var tallet 47. Bogart Cosmo kom godt ut av det grunnet flytting og sammenslåingen av to butikker, sier Cecilie Klein Reinertsen.

- Men vi hadde god vekst året før vi flyttet også, da vi lå rundt ti prosent. Nå er vi glade om vi klarer fjorårstallene, og kanskje en liten prosentøkning på topp. Det samme gjelder for 2016. Klarer vi ti prosent, er vi kjempehappy, sier hun.

Butikken satser på klær i high end-segmentet, og fører merker som Polo Ralph Lauren, Armani, Marc Jacobs og Burberry. Det har trønderne fortsatt råd til, selv om prisene har gått opp på grunn av en svak norsk krone.

- De varene vi kjøper i pund blir de dyreste varene i butikken. Det utgjør veldig mye på utsalgsprisen. En Burberry trenchcoat, som før kostet 13-14 000 kroner, koster plutselig 18 000 kroner nå, sier Klein Reinertsen.

Trøsten for kremmeren er at det er like dyrt i utlandet. Folk har begynt å kutte shoppingturene, sier hun. High end-klær skal de likevel ha.

- De har oppdaget at det lønner seg å handle hjemme. De kommer til butikken og klager over at det var så dyrt i New York, sier hun.

Synet på fremtiden har ikke gått over i ren pessimisme, som i finanskriseåret 2008. Men troen på økt omsetning, sysselsetting og lønnsomhet faller for tredje år på rad blant midtnorske bedriftsledere. Foto: JENS PETTER SØRAA