Det var Velferdstinget for studentene som mandag la ut underskriftskampanjen for å få fjernet nattaksten.
Det koster i dag 100 kroner å reise med nattbussen.
- Det synes studentene er for dyrt og mange velger i stedet å spleise på taxi eller gå hjem fra byen midt på natten, sier Ingrid Marie Sylte Isachsen, bystyrerepresentant for Trondheim SV og leder for Sør-Trøndelag SU.
- Bussen skal konkurrere med privatbilen
Nattbuss regnes som et kommersielt tilbud og ikke som en del av det ordinære takstregimet. SV har tidligere foreslått å endre taksten på nattbussen. I fylkestinget var det fylkesordfører Tore O. Sandviks (Ap) dobbeltstemme som førte til at forslaget falt.
Må fases inn
Det var SVs Rakel S. Trondal som fremmet forslaget på fylkestingets møte i juni 2016. Av forslaget gikk det frem at «fylkestinget ønsker at nattbuss skal fases inn som en del av det ordinære takstregimet og ber rådmannen komme tilbake med en sak om økonomiske konsekvenser av dette. I første omgang ber fylkestinget om at periodebilletter for ungdom og studenter prioriteres».
Isachsen sier at SV vil fremme forslaget på nytt i fylkestinget, som er takstmyndighet for kollektivtrafikken. SV har tidligere også fremmet forslaget i formannskapet i Trondheim.
Nå settes AtB-prisene opp igjen
- Nå som studentene har engasjert seg, ønsker vi å fremme saken på nytt, da det kun står på politisk vilje. Trondheim har en ambisjon om å bli Nordens beste studentby. Da må vi sørge for at studentene kommer seg trygt hjem i helgene, sier Isachsen.
Trondheim står alene
Hun legger til at både Bergen og Oslo har innført ordinære takster på nattlig kollektivtrafikk. Da kan ikke Trondheim være dårligere. SV vil at man også på nattbussen skal kunne betale med f.eks. det ordinære månedskortet.
AtB kutter avganger i 15 av bussrutene
Velferdstingets leder, Ida Jodanovic, sier til Universitetsavisa at responsen har vært helt utrolig. Målet er å nå 15 000 underskrifter.
- Responsen viser hvor mye dette betyr for studentene, og at de virkelig kjenner på at nattbusstilbudet er for dårlig i Trondheim, sier Judanovic. Målet er å få nattlig kollektivtransport inkludert i studentenes periodekort, uten at prisen på dette øker.
Det var for øvrig Dusken.no som først kunne fortelle at Trondheim er den eneste av de fem største studiebyene som fortsatt har nattakst på kollektivtrafikk.
Litauer tatt med fem kilo hasj på nattbussen fra Sverige
Jodanovic har utpekt fjerning av nattbusstaksten som en hjertesak denne våren. Det handler om både studentenes økonomi og trygghet.