Tre isfiskere på Gangsåsvatnet og skitne brøytekanter utgjør siste rest av påskeferien langs E39 hjem mot Trondheim.
Og Utrykningspolitiet, selvsagt. De er et sikkert vårtegn langs innfartsårene til alle større byer. I alt har de hatt sju patruljer i arbeid denne siste påskeferiedagen. I gul vest og med myndige armer vinker politibetjent Viggo Hansen inn biler som kommer ut av Harangstunnelen på E39.
Påskeslutt skapte kø-trøbbel på Mausundvær
- He he... Dette går bra, sier en bilfører med noen ekstra prikker på førerkortet og en regning fra politiet etter en litt for hastig tur hjem etter knallpåsken 2018.
Kontoret i patruljebilen
I bilen gjør Viggo Hansen kontorarbeidet fra førersetet.
- Her sjekker jeg førerkortregisteret. Vi undersøker om de har prikker på førerkortet fra før, sier han og sammenligner førerkortet med opplysningene i databasen.
Politiet mener denne varslingen om politikontroll ikke er pålitelig
- Å overskride fartsgrensen koster deg to til tre prikker. Får du åtte totalt, så ryker førerkortet. Og har du prøvetid, i to år fra du har bestått førerprøven, får du dobbelt opp med prikker.
Prikkene har en varighet på tre år fra den dagen de registreres.
- Å varsle andre om kontroller er tankeløst
Mørket i 785 meter lange Harangstunnelen skjuler kanskje bilførere som blinker med lysene for å gjøre hverandre oppmerksomme på at det er politi med lasermåler i andre enden. Flere bilister benytter også facebooksider og apper for å finne ut om det er kontroll på strekningen de kjører.
Les også: Så mye koster det å kjøre for fort i år
- Jeg mener at slik varsling er rett og slett tankeløs Om noen velger å snu, kanskje med en farefull u-sving, for å komme seg unna en politikontroll, setter de andre menneskers liv i fare. Bare det at andre hjelper farlige bilister å holde seg på veien, er å lure seg selv og dem de er glad i, sier Viggo Hansen.
Folk kjører stort sett pent
- Men, det er fint å være på jobb nå. Vi ser stort sett fin kjøring, legger politibetjent Andrea Hanslien til.
Hun har jobbet flere dager i påska og ser sjelden at folk kjører altfor fort. Men i tett ferietrafikk ser de en god del unødvendige forbikjøringer.
- Når vi er på veien, plukker vi ut de som skiller seg ut. De blir godt synlige, selv om de ikke nødvendigvis kjører for fort.
Les også: Sjåfører får vite om politiets aktivitet på sosiale medier og mobilapper
Og det er ikke én type mennesker som har det fryktelig travelt med å komme seg først hjem.
- Det er hvermannsen! Og de er helt enige med oss i at de forbikjøringene var unødvendige, hevder politifolkene.
- Jeg tror man tenker annerledes når man er alene bak rattet. Når folk blir stoppet, har de tid til refleksjon, sier Viggo Hansen.
Lettede bilførere
Det er bare veier, et par kuldegrader, overskyet og et snev av snø i lufta når skiboksene skal fraktes ned fra Hemnkjølen. Bilførerne som vinkes inn skrur ned vinduet med smil om munnen og de fleste har et flir og kanskje til og med en beskjemmet latter på lur.
- Jeg tror folk blir litt nervøse når de ser oss. Så møter de oss og erfarer at vi er ufarlige, og da overtar nok lettelsen for nervøsiteten, sier Viggo Hansen.
Politiet hilser, presenterer seg, sjekker førerkort og opplyser om bilførerens fart eller kjøretøyets synlige mangler. Bilførerne på sin side sier til og med takk når de drar og vinker med forelegget i hånda.
- De takker jo for god behandling, ikke straffen, legger han smilende til.
På plass i grøfta
Politibetjent Magnus Lundhag har stått i knestående på andre siden av tunnelen. Han er operatør på laseren som måler bilenes hastighet. På sambandet har han meldt om ni fartsovertredere. Disse stoppes og tar sin straff. Han har og meldt om en «mann ikledt BMW som holder en gjenstand i hodehøyde», og som mistenkes for å ha snakket i mobiltelefonen i det han kjørte inn i tunnelen. Det er noen med manglende lys og andre med for liten avstand til bilen foran. Disse får en muntlig bemerkning fra politifolkene.
Les også: – Du lurer ikke politiet, du lurer deg selv og dem du er glad i
Mot slutten av kontrollen varsler han om at en bil holder 139 kilometer i timen. «139?», spør Viggo Hansen på stopp-posten. «1 - 3 - 9», bekrefter Magnus Lundhaug og beskriver bilen.
Pulsen stiger noen hakk i Viggo Hansen når han mobiliserer. Han ser i kikkerten og finner bilen med kjennetegnene kollegaen har oppgitt. Så stiller han seg i veikanten, peker på bilen med venstre hånd, og vinker med høyre. Etter 15 minutter med avhør i politibilen får føreren kjøre bilen hjem, uten førerkort.
Her sto UP andre påskedag
En mann mistet førerkortet og anmeldes etter å ha blitt målt til 139 km/t i 80-sonen ved Harangstunnelen/Gangåsvatnet.Ytterligere åtte fikk forenklet forelegg for hastighet.
UP har også hatt kontroll på E6 ved Ulsberg. Høyeste hastighet der var 105 km/t i 80-sonen, og det eneste forelegget som ble skrevet ut der.
På E6 i Grong ved Solem hadde UP laserkontroll. 11 førere fikk forenklet forelegg og høyeste hastighet var 105 km/t i 80-sonen.
På E6 ved Hjerkinn var det seks forenklede forelegg og to førerkortbeslag. En på prikkbelastning og en for å ha kjørt i 125 km/t i 80-sonen.
På Rv 3 ved Kvikne var det åtte forenklede forelegg.
Og på E6 ved Horg kirke skrev politiet ut to forenklede forelegg.