– Den store drømmen er å få en overgang over til Sverige. Det hadde vært helt magisk, men det ligger utenfor vår påvirkningskraft, sier Martin Eriksson (45).

Det er skjærtorsdag i Tydal. Sammen med kona Hilde Åm Eriksson (41) og sønnen Einar (8) leder han Adresseavisens utsendte opp skogbeltet fra parkeringsplassen Moen. Vi durer oppover, rak i ryggen, uten ryggsekksvette rygger og glatte ski. Vi har verken bagasje eller proviant for hyttefolk med oss, og kjører skuter uten annet mål enn å oppleve tydalsnaturen. Det har ikke vært lov i dette området før. Tre kilometer og 140 høydemeter opp ligger Grønsjøen.

– På ti minutter er vi oppe på fjellet. Det er fantastisk, sier Hilde.

Mens mannen liker seg best på skuteren, er hun av typen som trives både på langrenn og alpinski – og på skuter. I Tydal er det muligheter for alt det nå.

foto
Den beste plassen: Hilde Åm Eriksson, Martin Eriksson og sønnen Einar (8) er enige om at hytta i Tydal er det beste avbrekket de kan få fra bylivet i Trondheim.

– Genialt

25. mars åpnet kommunen 43 kilometer med skuterløyper for rekreasjonskjøring. Dette er de første løypene i Sør-Trøndelag som gir hvem som helst lov til å kjøre snøskuter dersom de har betalt løypeavgift og følger regelverket for å kjøre skuter. Kommunen har i mange år hatt skuterløyper inn til områder for isfiske.

Oppe på Grønsjøen er det stille, men absolutt ikke vindstille. Det er nok også grunnen til at det ellers så populære isfiskevannet er ganske folketomt. Men Jan Vidar Olsen og May Tonje Aas er på plass sammen med datteren Maja Aas-Olsen (6) og tantebarnet Julianne Fiborg (11) for å prøve fisket. De har tatt seg opp til familiens båthus hvor de tar en rast.

– Det er genialt. Vi hadde aldri kommet oss opp hit med ungene uten skuteren, sier Olsen.

foto
Jan Vidar Olsen og datteren Maja Aas-Olsen (6) testet isfisket på Grønsjøen.

– Blir ikke bedre enn det

Vel nede på hytta snakker Eriksson om solskinnsdager hvor han og familien kan pakke transportkjelken med bålpanne, fiskeutstyr og reinskinn og ta lunsjen oppe på fjellet.

– Det blir ikke bedre enn det, smiler svensken som har bodd i Norge siden 1998.

Familien Eriksson kjøpte hytte i Tydal for et drøyt år siden. I mange år la de vinterferie og helgeturer til Bruksvallarna og Funäsdalen i Sverige. Et ordentlig skuterparadis, med 61 mil med merkede skuterløyper. Men blir ikke de 43 kilometerne i Tydal litt smått opp mot det?

– Nei, jeg tror ikke det. Man må starte et sted og sånne skuterløyper er helt nytt i Norge. Så folk får venne seg til det. Om vi hadde fått en overgang til Sverige tror jeg vi ville en ordentlig turistattraksjon.

foto
– Tydal Scooterklubb har jobbet intenst for å få til skuterløyper i området og ønsker også å få til med en overgang til Sverige. Dette fungerer jo bra nå, og kanskje man ser om noen år at det ikke er så farlig. Personlig tror jeg at det hadde betydd svært mye for Tydal som en destinasjon både firma og turister ønsker å besøke, sier Martin Eriksson. Her på hytta sammen med sønnen Martin og kona Hilde.

– Men blir ikke roen, som mange søker i fjellet, borte?

– Tydal er 1300 kvadratkilometer stort. Hvis man respekterer hverandre og viser hensyn for naturen, så bør det gå an å få det til å fungere for alle. Man møter jo nesten aldri folk på fjellet, det er så stort, sier Eriksson. I tillegg til fritidskjøringen også kjører opp langrennsspor for Stugudal Fjell.

– Det har blitt noen hundre mil på scooteren bare i år, forteller han.

foto
Fjellet kaller: – Vi kjøpe hytta mye på grunn av skitrekk og utfartsmulig hetene. Vi har vel aldri vært noen langrenns familie, men er veldig glad i å være ute i naturen, forteller familien Eriksson. Her på Grønsjøen med mor Hilde i front, pappa Martin og yngstesønnen Einar (8).

Søker «fred og ro»

Ved nordenden av Stugusjøen treffer vi flere hytteeiere. Blide og rødlette i kinnene etter å ha gjennomført det uformelle turrennet Stugudalen rundt. Flere peker på at bygda trenger turister og næring og at skuterløypene er en gylden mulighet.

– Det er en interessegruppe det også, de må få bruke terrenget, sier hytteeier Torgeir Sundal (62). Skjærtorsdag fullførte han sitt 32. Stugudalen rundt på langrennsski.

foto
Positiv: Torgeir Sundal (62) fra Selbu har hytte i Tydal og mener det er rom for både langrennsløpere og skuterkjørere i kommunen. Skjærtorsdag gikk han turrennet Stugudal rundt for 32. gang.

Andre lurer på om ikke kommunen mister fler turister enn de vinner på skuterløypene. Den nylig gjennomførte hytteundersøkelsen viser at klassikere som «fjell og natur» og «fred og ro» er det hytteeierne synes er viktigst når de drar på hytta. Regulerte skutertraseer er mindre viktig for fritids-tydalingene, ifølge undersøkelsen som ble bearbeidet av Bård Jystad ved Nasjonalparken Næringshage i Oppdal.

Ønsker ikke skuterløyper

Hytteeier Grethe Stølan (67) fra Trondheim er en av dem. Hun tusler rundt på langrennsski i bunnen av Tydal skisenter, og følger med datteren og barnebarnet som valgte heisbasert skikjøring denne dagen. Familien har hatt hytte i Stugudalen i mange år og Stølan er veldig glad for at alpintilbudet finnes i hyttekommunen. Hun er ikke like begeistret for de nye skuterløypene.

– Jeg er glad for at vi ikke er så berørt av løypene der vi har hytte. Men aller helst skulle jeg ønsket at det ikke var noe skuterferdsel, såpass fritt som det er, og kommer til å bli.

foto
Kritisk: Grethe Stølan er ikke veldig begeistret for skuterløypene i Tydal, men hun synes det er langt verre med storhallen som er planlagt i nabolaget hennes på Øya i Trondheim.

Skuterentusiast og tydaling Ketil Nilsen ble intervjuet om skuterløypene som flere norske kommuner har innført i Nationen i april i fjor. Han sa at «det vil bli et sjokk for turisteliten i Norge å miste monopolet på hva friluftsliv er for noe».

– Jeg forstår at man har forskjellige behov og kan se forskjellig på det. Men for meg er poenget med å dra hit og oppleve så mye uberørt natur som mulig, og kjenne på fred og ro – og ikke støy. Men sånn er det, og vi får det bra på hytta uansett, sier Stølan.

Hun bor på Øya i Trondheim og er sterk motstander av den planlagte utbyggingen av storhall på Nidarø.

– Akkurat det ser jeg veldig ensidig på, der er jeg ikke så fleksibel, smiler hun.

Ny næring med utleie

foto
Familien Eriksson på vei ned fra Grønsjøen i Tydal.

Kommunen ønsker mer turisme og flere folk som kommer til bygda for å spise og overnatte, fortalte ordfører Ole Bjarne Østby (Sp) til Adresseavisen før påske. En av dem som benytter de nye løypene til å drive næring er Jomar Grytbakk. Han har startet Stugudal Snøscooterutleie og leier ut både doninger og kjelker.

– Interessen er stor. Alle skuterne er utleid skjærtorsdag, langfredag og påskeaften, sier Grytbakk.

Han satser mest på familiefolk og for 2000 kroner kan en familie leie skuter, hjelm og utstyr for å ta seg ut i løypene en hel dag.

– Her kan du ha med barna og bestemor og bestefar, sier Grytbakk og viser frem personpulken som har rom for store og små, med innebygd luke i dørken som kan brukes om det er friskt på fjellet under isfiske.

foto
Ny næring: Jomar Grytbakk driver Stugudal Snøscooterutleie og leier ut både doninger og kjelker til de som vil prøve de nye skuterløypene.

Forstår samene

– Jeg er litt overrasket over hvor mye positive hyttefolk som kommer og leier skutere og sier det er bra med de nye løypene. Det kom en mann i dag som hadde vært i alpinsenteret, og som ville be med seg kjæresten på skutertur. Men han hadde ikke rette førerkortet.

For du må ha opplæring og teoriprøve for å kjøre snøskuter, om du ikke har førerkort fra før 2006.

Grytbakk sier han forstår de som er skeptiske til skuterne i fjellet, og også de samiske interessene. Unni Fjellheim i Gåebrien sijte, Riast-Hylling reinbeitedistrikt ble intervjuet i Adresseavisen sist lørdag. – Fornøyelseskjøring med snøskuter er ikke forenlig med at reinen har tilhold her, sa Fjellheim.

– Jeg har full forståelse for synet deres. De vil verne om sitt. Men det viktigste er at vi kommer i lag, snakker sammen og at vi får til noe, sier han.

foto
For første gang er det laget løyper for fritidskjøring på skuter i Sør-Trøndelag.