For Richard Johansen (74) fra Fagerlia er det en av dagens høydepunkt å sette seg ned med en kaffekopp på Byåsen butikksenter i Trondheim. Han får ofte selskap av andre pensjonister i samme ærend.

- Jeg bruker å parkere nærmest denne stolpen. Det har bare blitt en vane, sier han til Adresseavisen og peker på en parkeringsplass nært inngangen til kjøpesenteret.

Denne (u)vanen skulle vise seg å koste 600 kroner. Johansen parkerte bilen sin på parkeringsplassen utenfor Byåsen butikksenter i 10-tida 28. mai i år.

- Jeg er fullstendig klar over at maksimal parkeringstid er tre timer. Jeg dro dit om morgenen for å ta en kaffe og var der om lag to timer. På ettermiddagen hentet jeg barnebarnet til en slektning på Øya sånn cirka klokka 16.00, gjenforteller Johansen.

foto
Vane: Richard Johansen parkerer som regel på denne parkeringsplassen ved Byåsen butikksenter. Det endte med bot. På skiltet blir det presisert at det er tre timers parkering som gjelder på denne parkeringsplassen.

Jan Erik Dahl fikk også bot utenfor Valentinlystsenteret - sjekk hvordan det gikk med ham

- Skjønte ingenting

Etter å ha vært i barnehagen kjørte han nok en gang innom Byåsen butikksenter for å handle. Dette var i 17-tida.

Han ble derfor rimelig paff da han i juni fikk et brev fra Security park med ei bot på 600 kroner. I brevet står det at Johansen har overskredet maksimal parkeringstid.

- Da bota kom, skjønte jeg ingenting. Jeg fant ingen bot på vinduet da jeg kom ut til bilen på ettermiddagen 28. mai, forteller han.

Johansen forteller at han som regel er innom butikksenteret hver eneste dag, og enkelte dager blir det to turer.

- Men jeg passer på å aldri overstige tre timer. Da kan det jo bli en veldig dyr kaffe, sier han.

LES DEBATT: Da jeg kom tilbake til bilen etter turneringen, lå det en gul lapp med krav om å betale 600 kroner

Ba om å få bildene

Johansen har aldri opplevd å få ei bot på denne parkeringsplassen tidligere. Det står tydelig skilting om maksimal parkeringstid, og det står også at parkeringen blir overvåket ved hjelp av elektronisk skiltgjenkjenning. Det er Security park som har ansvaret for kontroller på parkeringsplassen. I brevet som fulgte med bota står at det ble tatt bilder klokka 10.51, og mellom klokka 17.31-17.33. Johansen valgte å ringe selskapet.

- Jeg kunne ikke få utlevert de to bildene før jeg sendte en klage. Den sendte jeg for noen dager siden, men har ikke fått noe svar, sier Johansen.

Han reagerer også på at det er cirka 6,5 time mellom de to tidspunktene.

- Jeg burde jo ha fått den bota mye tidligere. Jeg vet at det er flere av stamkundene som parkerer på samme plass, og jeg har hørt om to personer som har fått ettergitt bota fordi de opplevde det samme som meg, sier han.

- Vil slutte å handle

Han synes det er synd dersom kunder unngår Byåsen butikksenter på grunn av feilaktige bøter.

- Dette er et samlingspunkt, spesielt for pensjonister, sier han.

Men han vil selv slutte å handle på senteret dersom han ikke får ettergitt bota.

- Jeg vil gå videre med saken dersom klagen ikke fører frem. Jeg skal ikke gi meg, jeg synes dette er ren svindel, sier han oppgitt.

- Jeg vil i alle fall bytte parkeringsplass fra nå av, sier han.

Har du fått med deg mysteriet om den merkelige lukta i Trondheim? Her kan du lese alle teoriene

Har slettet bota

Driftssjef Tore Dahle ved Byåsen butikksenter bekrefter at det har vært noen enkelttilfeller hvor de har måttet ettergå parkering til kunder.

- Jeg tror det har vært cirka tre saker de siste tre årene, sier han.

Når det gjelder saken til Johansen sier Dahle at bota er slettet.

- Vi ba om dokumentasjon fra selskapet som utfører kontroll, og vi fikk se de to bildene som ble tatt. Vi lot tvilen komme kunden til gode, men det var ikke så enkelt å se forskjell på de to bildene. Men det kom også dokumentasjon om at kunden hadde vært et annet sted i mellomtiden, forklarer Dahle.

- Vi er vanedyr

Daglig leder i Securitypark, Vegard Lunde, forklarer hvordan en parkeringskontroll ved Byåsen butikksenter virker.

- Parkeringsvaktene har et kamera på taket som gjenkjenner bilnummer. De fører en logg. De skal i utgangspunktet komme tilbake tre timer senere og sjekke bilene igjen, men det kan være gode grunner for at de ikke alltid rekker den tidsfristen. Parkeringsvakten skal sjekke om bilen står på samme sted som den gjorde for tre timer siden, forklarer han.

I enkelte tilfeller er det veldig vanskelig for parkeringsvaktene å se forskjell.

- Vi er vanedyr og vi parkerer ofte på samme sted. Parkeringsvakta må derfor se på hjulstilling, avstand til oppmerkingslinjer og lignende, sier han.

- Redelig bransje

Det er selskapet Kredinor som tar seg av klagebehandlingen til Security park.

- Når de får henvendelser skal de gå grundig gjennom bildene, sier han.

Lunde har ikke sett bildene fra Johansens parkering.

- På generelt grunnlag kan jeg si at det er mange som klager på parkeringsbøter, og det er ingen som synes det er artig å få dem. Men dersom vi ser at klageren har rett, så sletter vi bota. Det skjer omtrent hver uke, sier han.

Lunde synes det var fint å høre at Johansen fikk bota slettet dersom det forelå dokumentasjon på at han hadde vært borte fra parkeringsplassen i mellomtiden.

- Men å kalle dette svindel er å gå for langt. Det er nok en følelsesmessig utblåsning. Det er en redelig bransje, selv om vi sikkert er den mest uglesette bransjen i Vest-Europa, sier Lunde.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter