Brukollapsen ved Sjoa i Gudbrandsdalen onsdag skyldes en alvorlig prosjekteringsfeil, opplyste Statens vegvesen på en pressekonferanse i Lillehammer fredag.

Feilen førte til at en skjøt som føyer sammen to langsgående bjelker på brua, ble kraftig underdimensjonert og bygd med bare 27 prosent av planlagt kapasitet.

- Det er begått en grov feil av dem som har foretatt beregningene. Jeg vil tro dette er et engangstilfelle. Det er ikke noe som tyder på at regelverket er for dårlig, sier professor Kjell Arne Malo.

Oppdaget feil

Konsulentselskapet Reinertsen AS har stått for prosjekteringen av brua. Vegvesenet opplyser at alle tegninger og beregninger er kvalitetssikret internt hos Reinertsen i flere omganger. Brua er kontrollert og godkjent av Vegdirektoratet som en del av endelig godkjenning før bygging.

Beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet Reinertsen. Selskapet oppdaget selv og ga beskjed om at det var begått en feil torsdag, opplyser Vegvesenet.

Brua skulle ha en tåleevne på 65 tonn, men beregningsfeilen førte til at den ble bygget og montert med en bæreevne som kun var en tredjedel av dette. Tømmerbilen som kjøre ut på brua veide 31 tonn.

Vegdirektoratet vet foreløpig ikke hvorfor feilen ikke ble avdekket under kontrollarbeidet.

- Dette er noe av det vi selvsagt skal se på videre framover, sier avdelingsleder Marit Brandtsegg i en pressemelding.

Beklager overfor sjåføren

Styreleder i Reinertsen AS, Erik Reinertsen, ønsker ikke å kommentere saken ytterligere i Adresseavisen, men viser til uttalelsene han kom med på pressekonferansen fredag.

- Vi beklager overfor sjåføren det som har skjedd, uttalte Reinertsen på pressekonferansen.

Reinertsen redegjorde der for prosjekteringsprosessen.

- Det ble gjort en alvorlig prosjekteringsfeil, og verken internkontrollen i Reinertsen eller Vegdirektoratet fanget det opp. Det skal ikke skje, men det har skjedd, sa Erik Reinertsen.

Lignende hendelse i København

Professor Kjell Arne Malo sier brukollapsen har flere likheter med en hendelse i København for noen år siden. Deler av et stor tak på en idrettsarena raste sammen fordi det var gjort feil under prosjekteringen.

- Også her var det gjort beregningsfeil som gjorde at en skjøt ble for svak. Takets bæreevne var altfor dårlig, og deler raste sammen, sier Malo.