Det er stor spenning knyttet til den nye Jernbanebrua som er i ferd med å bli skjøvet over Stjørdalselva i disse dager.
I løpet av fredag formiddag vil anleggsarbeiderne få svar på om de to bruelementene på nord- og sørsida treffer hverandre korrekt, både med tanke på høyde og side.
El-tog på Meråkerbanen i 2015
Måtte stoppe og justere
- Vi hadde et prøveskyv for å løsne bruelementet i går, og da ble det flyttet rundt 14-15 meter. Vi fortsatte skyvet torsdag formiddag, men i 13-tida måtte vi stoppe opp for å justere og rigge om. Det var planlagt, forklarer Knut Korvald, innleid byggeleder for Jernbaneverket til Adresseavisen.
Ifølge Korvald har bruelementet blitt skjøvet 37 meter, og det gjenstår om lag 33 meter.
- Vi bruker fremdeles grønnsåpe, vi har en mann som har det som jobb å gå å smøre grønnsåpe på undersiden av bjelkene, sier han.
Her kan du se en 90 sekunders lang video av arbeidet som tok to døgn
Blir hel fredag
Dersom alt går etter planen skal Jernbanebrua på Hell være hel fredag formiddag. da har man skjøvet 850 tonn med bruelement om lag 45 meter over Stjørdalsbrua.
Det store spørsmålet er altså om endene vil møtes nøyaktig slik det er planlagt.
- Vi har foreløpig ingen bekymringer med tanke på det. Det ser veldig bra ut, sier Korvald.
Vil den treffe det andre bruelementet?
Tegnet av franskmann
Tidligere i høst filmet Adresseavisen den saktegående prosessen med å skyve 400 tonn med jernbaneelement over Stjørdalselva. Det tok til sammen to døgn å flytte elementet 50 meter.
Nå ligger det an til at dette bruskyvet tar litt kortere tid.
Den nye jernbanebrua har ei total lengde på 200 meter og bygges for to jernbanespor. Brua er tegnet av det franske arkitektfirmaet RFR ved arkitekt Jean Francois Blassel.
Brua erstatter den gamle jernbanebrua som ble bygd i 1900.