Denne fabrikken i Trondheim skal levere 89 tonn batteri til to ferjer

PBES Norway AS skal levere batterier til verdens største helelektriske ferjer fra fabrikken på Selsbakk i Trondheim.

Fabrikken på Selsbakk skal levere batterier til verdens største helelektriske ferjer.  Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

- Det er klart at det er stort for oss som oppstartsbedrift å få en så stor ordre som dette, sier Marius Dyrseth, direktør for markedsløsninger i PBES Norway AS.

De har nå fått kontrakten på 89 tonn med batterier som skal drive ferjene MF «Aurora» og MF «Tycho Brahe» frem og tilbake mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark. De to skipene blir de to største helelektriske ferjene på kloden.

LES OGSÅ: Vil ha alle båter over på batteri

LES OGSÅ: Trondheimsteknologi i alle verdens batteriferjer

Ingen plan B

PBES, eller Plan B Energy Storage som forkortelsen står for, vil ikke kommentere verdien av kontrakten utover at det er snakk om «flere titalls millioner». All produksjon skal skje på Selsbakk i Trondheim, batteriene skal leveres i løpet av november, og skipene skal etter planen være i drift igjen første halvår 2017.

- Dette er så stort som det kan bli akkurat nå. For oss betyr dette at vi kan bygge opp produksjonslinjene våre raskere, og at vi kan øke kapasiteten vår tidligere, for å møte markedets behov for slike batterier, fortsetter Dyrseth.

- Er det ikke litt defensivt å starte et selskap som allerede i navnet legger opp til å være en plan B?

- Haha! Ja, nei... Vi sikter oss ikke inn på å være et andrevalg, men det har jo lenge vært sånn at batterier har vært en plan B, mens diesel har vært plan A. Men dette er nå i endring, svarer Dyrseth.

LES OGSÅ: Bygger verdens første el-sjark i Trondheim

LES OGSÅ: - Tidenes klimasatsning

Beholder dieselmotorene

Totalt har Scandlines fire ferjer som trafikkerer sambandet mellom Helsingborg og Helsinör, og i 2015 fraktet ferjene 7,4 millioner mennesker og 1,9 millioner kjøretøy.

Scandlines var også tidlig ute med hybridteknologi på ferjer i 2012, men selv om to av ferjene nå blir helelektriske betyr ikke det at dieselmotoren forsvinner fra dem.

- Batteridriften er stabil nok til at det ikke skal være noe problem å fjerne motorene, men det er andre ting som spiller inn her. Det er krav til at ferjene skal ha nødaggregat. I tillegg ønsker selskapet at ombyggingen skal gå raskt, noe som taler mot å fjerne motorene. De er jo store og tunge klumper nederst i båten som ikke bare kan tas ut uten at det får konsekvenser for stabiliteten.

Ikke revolusjonerende

Men selv om store kontrakter er vel og bra påpeker Dyrseth at enkeltprosjekter med store batterier ikke er det revolusjonerende med dette.

- Innen et par år vil en se enkeltprosjekter med mye større batterier enn de vi leverer nå, men det som virkelig vil skape en forandring er alle ferjeovergangene her i Norge som nå gradvis blir elektrifisert, sier han.

PBES Norway ble startet i de gamle lokalene til båtprodusenten Selfa Arctic da sistnevnte etter hvert innså at det var litt tungvint å skulle frakte nybygde skip de snaut ti kilometerne ned til fjorden. Båtproduksjonen ble flyttet til anlegget i Harstad, og de 25 ansatte gikk fra å lage båter til å lage batterier.

- Vi satser på en omsetning på 200 millioner i 2016. Dette er både lønnsomt og bærekraftig, men det er en komplisert industri. Derfor har vi nå inngått dette samarbeidet med PBES, sa Erik Ianssen, daglig leder ved Selfa Arctic da den siste båten forlot fabrikken i januar i år.

Selfa Arctic hadde da allerede erfaring med elektriske fremdriftssystemer for den maritime verden etter at de i august 2015 bygde «Karoline», verdens første elektriske fiskebåt.

LES OGSÅ: Selfa Arctic snudde kraftig underskudd til overskudd

LES OGSÅ: Sjarkbyggerne på Selsbakk møtte dronning Sonja

Investerer i fremtiden

Scandlines-sambandet står for transporten av 20 prosent av dem som krysser Øresund daglig, og har 750 ansatte.

- Fra et miljøståsted investerer vi i morgendagens teknologiske løsninger på vei mot en grønn fremtid. Og med flinke partnere, veltestet teknologi, og innovasjon er vi i stand til å beholde vår posisjon som et effektivt ferjesamband, sier Henrik Rørbæk, administrerende direktør i ferjesambandet i en pressemelding.

Også Jan-Erik Räsänen, sjef for teknologiutvikling ved ABB-verftet som skal gjennomføre ombyggingen, mener ferjene vil være et steg mot et grønnere samfunn.

- Vår teknologi, kombinert med deres fremdriftssystemer, gir kraftig forbedret effektivitet på sambandet, samtidig som miljøpåvirkningen blir lavere, sier han i pressemeldingen.

MF «Aurora» og MF «Tycho Brahe»(avbildet) skal i fremtiden ta turen over Øresund med batterier produsert i Trondheim. 
        
            (Foto: Presse)

MF «Aurora» og MF «Tycho Brahe»(avbildet) skal i fremtiden ta turen over Øresund med batterier produsert i Trondheim.  Foto: Presse

På forsiden nå