Ifølge fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, bør terskelen for å si fra om feil og mangler i en helt ny bolig være lav.

- Når du kjøper en brukt bolig, kan du forvente at det alltid finnes stort og smått som ikke er helt bra. Men når du kjøper en nybygget bolig, kan du ha en forventning om at alt skal være tipp topp. Da er det riktig å bemerke alt man ikke synes er tipp topp, sier Bartholdsen.

Adressa.no skrev tirsdag om Gerd Gaasø, som ble tilkjent over 500 000 kroner i lagmannsretten, etter at utbygger nektet å utbedre en rekke feil og mangler Gaasø påpekte.

LES SAKEN: Dette håndverket er ifølge lagmannsretten for dårlig (PLUSS)

Bartholdsen kjenner ikke saken, men vil på generelt grunnlag gi fem gode råd til dem som vurderer å kjøpe - eller har kjøpt - ny bolig.

1. Krev formell overtakelse

Flytt ikke rett inn i en ny bolig uten at det er en formell overtakelse. Under overtakelsen går man gjennom boligen sammen med utbygger og påpeker alt som bør rettes. Det lages da en protokoll som alle skriver under på. Utbygger har rett og plikt til å rette feil. Det er viktig å huske at man ikke bare kan bestille utbedringer fra et annet firma uten å ha latt utbygger få muligheten til å rette opp, og tro at man sende regning til utbygger i etterkant.

2. Bruk e-post, ikke telefon

Oppdager du etter innflytting noe som ikke er som det skal, si fra om dette til utbygger skriftlig. Da kan du dokumentere at du har reklamert i tiden. Muntlige beskjeder kan det hende det blir tvil om. Derfor: Send gjerne en e-post.

3. Reager raskt

Det er viktig å reagere raskt. Ikke vent eller samle opp feil og tenk at du skal reagere senere. Dersom det går mer enn to måneder fra du oppdaget noe feil til du reagerte, kan du regne med at det kan bli brukt mot deg.

4. Sjekk utbygger og entreprenør

Prøv i den grad det er mulig å sikre deg at det er en seriøs utbygger og entreprenør som har bygget eller skal bygge boligen du skal kjøpe. Det opplagte er å sjekke at utbyggeren er registrert i Brønnøysundregistrene, momsregisteret og lignende. I tillegg kan det være greit å sjekke om prosjekter utbygger og entreprenør har utført tidligere er gjort på en profesjonell og seriøs måte. Spør også gjerne utbygger om hva de har gjort tidligere, og forsøk å skaffe deg et inntrykk av utbyggeren.

5. Bruk Boligtvistnemnda

Hvis det oppstår uenigheter med utbyggeren om feil og mangler, og utbygger nekter å utbedre feil du påpeker, kan det være lurt å ta saken videre til Boligtvistnemnda. Nemnda kan imidlertid kun kontaktes hvis utbyggeren du har kjøpt boligen av er medlem av enten Boligprodusentenes forening, Byggmesterforbundet eller Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA). Her vil blant annet en representant fra Forbrukerrådet være til stede. Tiltaket er ment å være en lavkostnadsordning for kjøperen.

- Mitt inntrykk er at utbyggerne retter seg etter uttalelsene i Boligtvistnemnda, sier Bartholdsen.

6. Si alltid ifra

Selv om utbyggeren ikke er medlem av en av de tre nevnte foreningene som er omfattet av Boligtvistnemnda, er det fortsatt mulig å ta saken videre til rettsvesenet om uenigheten med utbygger vedvarer. Bartholdsen vil imidlertid ikke på et generelt grunnlag anbefale boligkjøpere å gå til rettssak.

- Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Men man må alltid si ifra om man oppfatter at noe ikke er slik det skal. Og først til utbygger. Undersøkelser vi har gjort, viser at én av ti som ikke har klager eller reklamert om feil og mangler, har vurdert å gjøre det, men latt være. Ofte gir hjemforsikringen mange har, slik som for eksempel innboforsikringen, en viss grad av dekning til juridisk bistand i tilfeller hvor man oppdager feil. Men man bør sjekke forsikringsvilkårene, sier Bartholdsen.

7. Det er alltid en risiko

Selv om du tar alle forholdsregler, kan du aldri være helt sikker på at det ikke oppstår problemer. Dette gjelder både ved kjøp av ny og brukt bolig. Hvis utbygger går konkurs i et nyboligprosjekt, så risikerer boligkjøperen sittende med regningen for å utbedre skader, ut over pengene som er satt av til «garantier» etter Bustadoppføringslova. Du kan ha rettigheter, men hva hjelper det når den du skal rette kravet mot ikke har noe å betale med, sier Bartholdsen.

- Boligkjøperen kan ved en konkurs sittende igjen med regningen for å utbedre skader. Dette kan være skader som kan beløpe seg til mange hundre tusen, og flere millioner i de verste tilfellene. Det er ikke ofte det skjer, men det er veldig synd at vi har et system som gir forbrukere så stor risiko. Derfor har Forbrukerrådet tatt til orde for å utrede en obligatorisk byggefeilforsikring for utbyggerne. Denne skal sikre boligkjøperne også om utbygger skulle gå konkurs. Vi er positive til at Justisdepartementet har satt ned et utvalg for å se på bustadsoppføringslova med spesielt fokus på garantiordninger, sier Bartholdsen.

Fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, ønsker å innføre en obligatorisk byggefeilforsikring for utbyggere. Foto: Kjell Håkon K. Larsen