Nå skal Roan-barna få trygg skolevei

Ordfører Einar Eian gir tommel opp til fylkestingets vedtak om å bygge tunneler.

Fornøyd mann. Roan-ordfører Einar Eian viser tommel opp til Tore Sandvik og de andre fylkestingspolitikerne etter vedtaket.  Foto: Jens Petter Søraa

Saken oppdateres.

Allerede i 2020 skal etter planen to nye tunneler sikre fylkesvei 14 forbi det svært rasfarlige området ved Berfjorden.

- Dette er veldig bra. Jeg er kjempeglad for at det ser ut til å komme en løsning så raskt, sier Eian.

Fortsatt båtskyss

Helt siden raset 6. desember i fjor har skoleskyssen forbi rasstedet foregått med båt, forteller ordføreren.

Han fulgte selv debatten i fylkestingsmøtet på Røros. I pausen etterpå sto gratulantene i kø.

Skal slippe båt. Fylkespolitikerne vil forskuttere rassikringsmidler for å bygge tunneler i Roan. Bildet ble tatt etter raset i desember 2016, men fortsatt tar ungene båt til skolen.  Foto: Jens Petter Søraa

 

Først i rekka sto komitéleder Karin Bjørkhaug (KrF)

- Det er bra at vi kan få til dette, sier Bjørkhaug.

LES OGSÅ: Foreldre tør ikke sende barna med skolebussen

Fra talerstolen like før snakket hun om hvor viktig det er for folk i Roan. Det samme gjorde en rekke andre representanter, som alle er enige at det er en viktig sak som har tatt for lang tid.

To vedtak

Fylkestinget fattet vedtak i to saker onsdag som angår Berfjorden. Først fattet de vedtak om å prioritere opp saken til førsteplass på listen. Fylkesvei 14 ble med det prioritert foran Olavsspranget/Storsteina ved Trolla i Trondheim.

Fylkestinget gikk deretter inn for å forskuttere rassikringsmidler til tunneler. Kostnaden er anslått til mellom 180 og 211 millioner kroner uten moms. Av dette bidrar Roan kommune selv med 30 millioner kroner.

Byggingen skal etter planen starte allerede i 2018, men fylkestinget setter som forutsetning at prosjektet legges frem for fylkesutvalget for godkjenning før det lyses ut på anbud.

Ønsket bru

- Arbeidsgruppa falt egentlig ned på at bru var beste løsningen, men dette er en god løsning. Det viktige er at vi kan få til en god løsning ganske raskt, sier ordfører Eian.

LES OGSÅ: Dyrt for lakseslakteri

Han viser til at valget skyldes at en bruløsning kan bli mye dyrere. Den er i verste fall anslått å koste 250 -350 millioner kroner.

- Det som er viktig nå er at man ikke stenger veien for lenge når man begynner å sprenge og bygge. Det ligger et lakseslakteri i området som er helt avhengig av transport. Kråkfjord lakseslakteri, med 60 ansatte, er en svært viktig arbeidsplass for kommunen, sier Eian.

Han viser til at dårlig berg i området er en usikkerhetsfaktor.

Glad for veiløsning. Roanordfører Einar Eian fulgte med på fylkestinget der fylkestingsrepresentant Tone Sumstad Nyeng og de andre vedtok en løsning som skal trygge Fv.14.  Foto: Jens Petter Søraa

Vil sjekke kostnadene

Guro A. Gimse (H) og Tone Sumstad Nyeng (Ap) viste begge til at man må forsikre seg om kostnadene før man gjør det endelige valget om bru eller tunnel.

Nyeng viste fra talerstolen til at hun har litt ekstra å juble for, siden hennes foreldre, Kari og Edgar Sumstad, selv bor på innsiden av det rasfarlige området, i Kråkfjorden.

LES OGSÅ: Norske bruer kan kollapse

- Vi ser opp når vi kjører forbi de verste stedene. Det blir godt å slippe det, sier hun.

På forsiden nå