For litt over ett år siden banket presten på døren til Thor Martinussen og Tzvetanka Martinussen med det verste budskapet foreldre kan tenke seg. Sønnen Martinus Thor var død. Han var 16 år da han omkom i en trafikkulykke med lett motorsykkel på Vikhammer i Malvik.

– Det var som om hele verden raste sammen, forteller Thor Martinussen.

Sjokket var stort den første tiden etter ulykken. Minnene om kvelden da sønnen ble revet bort innhenter fortsatt foreldrene.

– Man kan ikke reise fra tankene. De kommer tilbake hele tiden, sier faren.

Heve aldersgrensen

Martinus kjørte en lett motorsykkel den 8. juli i fjor da han omkom. Han fikk lappen et halvår før ulykken.

Politiet konkluderte med at Martinus ikke hadde for høy fart da ulykken skjedde, men faren mener at 16-åringer ikke burde hatt lov til å kjøre lett motorsykkel som har en toppfart på 130 kilometer i timen.

– Det er galskap å la en 16-åring kjøre en slik sykkel, sier Thor Martinussen.

– Aldersgrensen bør være 18 år. Ungdom modnes mye på årene mellom 16 og 18, fortsetter han, og påpeker at man må være 18 år for å kjøre en bil der man sitter bedre beskyttet enn på en motorsykkel.

Thor Martinussen mener at myndighetene bør forandre loven, og at aldersgrensen bør heves.

– Som foreldre stoler man på at de setter de rette grensene, sier han.

– Strider mot naturen

107 personer ble skadd eller drept i ulykker med lett motorsykkel i Trøndelag fra 2003 til 2012. 61 prosent av personene som ble skadd eller drept var 16 eller 17 år.

Venner og familie legger fortsatt ned blomster og tenner levende lys på ulykkesstedet på Vikhammer. En rød stein fra Leka med Martinus navn er satt opp i hans minne.

Tzvetanka Martinussen forteller at sønnen var blid, utadvendt og positiv. Martinus var lidenskapelig opptatt av fotball og Liverpool FC. Familien reiste på flere turer til England for å se favorittlaget spille. I huset på Leka i Nord-Trøndelag henger en Liverpool-skjorte med hilsen til familien fra alle spillerne på veggen.

Rommet til Martinus står i dag nesten uforandret, med fotballplakater på veggene og pappfigur av artisten Selina Gomez.

Det står bilder av sønnen på hyllene inne i det ene skapet på rommet. Det er for tøft for foreldrene å ha alle bildene rundt seg hele tiden, men inne i skapet er de lett tilgjengelige når de vil se på dem. Fortsatt står det mange bilder rundt om i huset.

Det siste året har vært tøft for foreldreparet, og sorgen over å ha mistet sønnen er tung å bære.

– Det strider mot naturen at en far gravlegger sin 16 år gamle sønn, sier Thor Martinussen.

Martinus skulle egentlig gå på skole i USA dette skoleåret, så de var forberedt på at han skulle være borte fra familien en stund.

– Når det hadde gått ett år etter ulykken, så kom alt tilbake igjen. Det begynner å gå opp for oss at han ikke kommer hjem, sier Tzvetanka Martinussen.

Bedre opplæring

Thor Martinussen kritiserer standarden på veien der ulykken skjedde.

– Det er fordypninger i hele kjørebanen, forteller han.

Sønnen ble slengt inn i autovernet da ulykken skjedde. Martinussen mener også at veiene bør sikres bedre, og at alternative typer autovern bør tas i bruk.

– Autovernene i dag er laget av påler og jern. Autovernene skulle vært helstøpt slik at man sklir bortetter autovernet hvis man treffer det når man er myk trafikant.

Han mener også at trafikkopplæringen som sønnen fikk var for dårlig.

– Man kjører ikke like fort under opplæringen som man gjør ute i trafikken. De burde vært fortalt enda klarere hvor farlig det kan være å kjøre lett motorsykkel. Når man ser hvor mange ulykker som skjer med folk under 20 år er det innlysende at noe burde gjøres.

Skal evaluere aldersgrensen

Rådgiver Lars Inge Haslie i Vegdirektoratet forteller at aldersgrensen til førerkortklassen for lett motorsykkel vil bli evaluert fra 2014.

– Vi må blant annet se på effekten av å heve aldersgrensen til 18 år opp imot at det er et transportmiddel som mange unge bruker, sier Haslie.

– Sikkerheten er det viktigste, men vi må også ta innover oss at det er et nyttig transportmiddel for unge mennesker i et langstrakt land, fortsetter han.

Det er en sikkerhetsvurdering om man er moden nok til å kjøre en motorsykkel med en toppfart på over 100 kilometer i timen når man er 16 år, men det samme gjelder også andre kjøretøy som bil og moped. Haslie opplyser at det skjer få ulykker med lett motorsykkel, men enhver ulykke er en for mye.

– Men på motorsykkel er man ubeskyttet. Dersom man er utsatt for en ulykke er det større sannsynlighet for at utfallet er verre, sier han.

Evaluerer kjøreopplæringen

Modellen for kjøreopplæring for alle førerkortklassene blir også evaluert i 2014.

– All kjøreopplæring kunne vært enda mer omfattende i tid, men det må ses opp mot kostnaden av opplæringen, sier Haslie, som opplyser at kjøreopplæringen i Norge er blant de mest omfattende i Europa.

– Vi skal gjøre en helhetlig evaluering av opplæringen. Den kan sikkert gjøres enda bedre eller endres.

Prioritert veiarbeid

Hvert år settes det opp en prioriteringsliste for hvilke veier i Norge som skal asfalteres ut ifra standarden på veien.

– Vi har ikke rammer for å få lagt så mye asfalt som vi ønsker, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

Autovernet med trestolper og metall er av standard typen som brukes langs veiene.

– Det er ikke aktuelt å sette opp annen type rekkverk. Den typen autovern som vi har, brukes også internasjonalt.