Sluppenbrua åpnet for normal trafikk igjen

Ett kjørefelt har vært stengt siden midten av november i forbindelse med arbeid ved brufundamentene.

HAR VÆRT STENGT: Kjørefeltet fra Osloveien mot Sluppen har vært stengt i forbindelse med arbeider ved brufundamentene på Sluppen bru. Onsdag kveld åpner trolig brua igjen for normal trafikk.  Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

Klokken 21.22 onsdag kveld melder Statens vegvesen at brua er åpnet for trafikk i begge retninger igjen.

Tidligere onsdag opplyste prosjektleder for sikringsarbeidet, Roar Dypvik, at de jobbet med å skru opp autovern på brua. De siste arbeidene på brua skulle starte klokken 19 onsdag kveld, og det var da planlagt manuell dirigering i to-tre timer.

LES OGSÅ: Sluppenbrua blir delvis stengt i flere uker

Delvis stengt siden 15. november

Sluppen bru har vært delvis stengt siden 15.november, i forbindelse med at det har vært utført arbeid på brufundamentene. Det har kun vært mulig å passere brua i retning Osloveien. Brua har vært åpen for gående og syklende i begge retninger.

- Det skal settes ut stein langs brufundamentene i elveløpet for å hindre erosjon, eller utvasking av fundamentene. Vi gjør dette for å være sikre på at det ikke er fare for brukonstruksjonen, slik at brua er sikker å kjøre på, sa senioringeniør i Statens vegvesen Mats-Andre Lied til Adresseavisen før arbeidene startet.

LES OGSÅ: Slik kan de nye veiene på Sluppen bli seende ut

Har vært kaos

Adresseavisen fortalte i forrige uke om trafikkaos i andre deler av Trondheim som følge av stengingen av Sluppenbrua.

KAOTISK: Slik så det ut i rundkjøringa på Ilevollen i 07.30-tiden torsdag i forrige uke.  Foto: Joakim Slettebak Wangen

 

LES OGSÅ: Bilister må regne med kaos også denne uka

Brufundamenter fra 1800-tallet

Sluppen bru ble bygget i 1954, mens brufundamentene er fra 1864. I 2011 ble brua stengt en periode fordi den var i ferd med å kollapse. Daglig trafikkeres brua av rundt 12 000 kjøretøy.

I september fortalte Adresseavisen at Sluppen bru blir støttet opp med forskalingsstøtter, fordi Statens vegvesen var bekymret for at en bærebjelke under brua skulle falle sammen.

En ny bru kan tidligst stå klar i 2021, forutsatt at rikspolitikerne godtar at den nye brua kan forskutteres ved hjelp av bompenger. I Solbergregjeringens Nasjonal transportplan som ble lagt frem i vår, er det nemlig ikke satt av penger til å bygge ferdig nybrua, som skal hete Nydalsbrua, før etter 2024.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå