Hun er leder for Hovedutvalg for veg i Trøndelag.

Totalt blar fylkeskommunen, som er Norges nest største vei-eier, opp 3,5 milliarder kroner til vei i 2018.

Stokke sier de gjennom god plalnegging har klart å fordele midlene som finnes slik at hele fylket vil merke fornying, oppgradering og nybygging.

Bygger for 2,5 milliarder

Bare i år skal det investeres 2,5 milliiarder kroner i vei, skriver fylkeskommunen i en pressemelding. Brorparten av dette, totalt ca 1,7 milliarder kroner, brukes på de fire bomveiprosjektene i fylket. Det er Fosenvegene, fv 714 Laksevegen, fv 17 Dyrstad-Sprova-Malm og fv. 704 Sandmoen – Tanem.

Her kan du lese om en av veiene, som nå utbedres, fv 715 Laksevegen.  På åtte år har sju personer mistet livet på denne veien

- Alle disse prosjektene er under full utbygging og har god fremdrift, heter det i pressemeldingen fra fylkeskommunen.

Fylkeskommunen vil bruke 163 millioner på å forskuttere rassikring av veier i 2018. Foto: Mikaela Berg

Legger 210 km asfalt

Det andre store utgiftspunktet er drift og vedlikehold av veinettet for totalt 916 millioner kroner.

Av dette går 472 millioner til brøyting, rydding, renhold samt drift av veilys og signalutstyr, mens 444 millioner kroner går til vedlikehold av veiene. Den største utgiften under det punktet er legging av dekke. I alt skal det legges 210 kilomter med ny asfalt. 72 km av dette er nyasfaltering av vei.

Det skal også gjøres omfattende vedlikehold på 65 broer og byttes rekkverk langs en rekke veier.

Forskutterer skredsikring

Det er også satt av 282 millioner kroner til fornying av veistrekninger. Dette handler i hovedsak om å forsterke grunn og lede bort vann, for å unngå fremtidig vedlikeholdsutgifter. Dette gjøres parallelt med at en rekke broer og tunneler skal oppgraderes.

På fylkeskommunens liste over prosjekter står også ulike gang- og sykkelveiprosjekter for tilsammen 62 millioner kroner, heter det i pressemeldingen.

I tilegg til  de rene byggeprosjektene forskutterer også fylket 163 millioner kroner til sikring av skredutsatte veistrekninger. Dette er utgifter som staten skal dekke på sikt. Prosjektene det er snakk om er fv. 723 Paulen-Ryssdalen og fv. 14 Berfjorden.

- Fylkeskommunene har begrenset med midler til fylkesveier, rassikring og påkommende utfordringer som følge av mer regn og vind. Dette må vi finne rom for innenfor de rammene vi har til disposisjon, sier Stokke.