Pensjonistrådgiver Stian Samset Elvebakk i Nav har inntrykk av at mange føler seg utestengt av den raske utviklingen i digitale verktøy som man må forholde seg til på internett. Han er daglig i kontakt med mange mennesker som ikke er i stand til og aldri vil bli i stand til å ta i bruk digitale løsninger.

- De fleste verdsetter bruk av digital kommunikasjon og håndterer det på en god måte. Vi har pensjonister opp i 90-årene som håndterer dette, forteller han.

- Mitt anslag er at 10-20 prosent av de jeg snakker med på pensjonistelefonen foretrekker å få brev tilsendt i posten. Derfor er det viktig for mange å vite at man kan reservere seg mot digital post. Man skal ikke legge lokk på de positive sidene ved slik teknologi, men det er flere som ikke har mulighet til å benytte seg av den. Årsaken kan være økonomi eller at de er fra en annen generasjon, sier Elvebakk.

Vet ikke at de er digitale

Et eksempel kan være at folk finner seg i en situasjon hvor deres avdøde partner har registrert begge digitalt, uten at den som sitter igjen er klar over det. Likeså pårørende som logger seg inn for sine foreldre for å lese utbetalingsmeldinger digitalt.

- De vil kun få sine brev digitalt og vil ha problemer med å få tilgang på disse brevene. Det kan være vedtaksbrev og lignende. Om man er registrert vil det meste bli sendt digitalt. Er man ikke er bevisst på dette, kan det skape problemer, sier han.

Han forteller mange eldre faller utenfor når de eldres og ikke har noen rundt seg til å hjelpe. Han mener det offentlige må være flinke til å informere enkelte grupper om digitale tjenester, fordi dette ofte er ting de ikke vet noe om.

- Jeg tenker kanskje at det offentlige burde sende ut årlig brev med posten som minner dem om at de er digitale. Denne utviklingen har kanskje gått litt for fort. Det er hundre tusener som kan falle utenfor den teknologiske utviklingen, forklarer Elvebakk.

LES OGSå: Med teknologi i huset kan eldre bo lenge hjemme

Slik gjør man det

På Direktoratet for forvaltning og IKTs (Difi) nettside Norge.no kan man reservere seg mot å få digital post. Dette gjør man ved å trykke på digital borger-knappen, og nederst i fanen finner man reservasjon.

Inne i dette vinduet finner du knappen «Reserver deg mot digital kommunikasjon». Etter man trykker på denne knappen kommer det opp et nytt vindu, hvor man skriver inn fødselsnummer og trykker «Reserver». Da er du reservert mot å få digital post og vil kun få viktige brev på papir.

Har du ikke logget deg på med elektronisk ID på en offentlig tjeneste, trenger du ikke reservere deg.

Kan fortsatt få meldinger digitalt

På Norge.no skriver Difi at det er enkelte meldinger man ikke kan reservere seg mot.

Om man har reservert seg mot digital post, vil stat og kommune fremdeles kunne sende deg servicemeldinger og informasjon på e-post, SMS eller digitale brev. Det kan være påminnelser om legeavtaler, varsel om stenging av vann eller beskjed om når det blir snømåking i gaten der du bor slik at du får anledning til å flytte bilen din.

Skal kommunisere digitalt

I dag er det 1,8 millioner innbyggere som har en digital postkasse, skriver fagansvarlig seniorrådgiver Ellen Marie Kurås Langen i Difi i en epost til Adresseavisen. Digital kommunikasjon skal være hovedregelen når forvaltningen kommuniserer med innbyggerne.

- Det er 507 statlige virksomheter og kommuner som sender dokumenter til digital postkasse. Blant annet kan du få politiattest fra Politiet eller vedtak fra Nav og kommunen. Om man har en digital postkasse hos e-Boks eller Digipost kan du også motta digital post fra private virksomheter samme sted som du mottar post fra det offentlige, skriver hun.

Hittil i år er det rundt 5000 som har reservert seg for digital post, mens 52000 har valgt seg en digital postkasse.

- Om man ikke har mulighet til å reservere seg på nett selv, kan man ringe Difi brukerstøtte for å få hjelp til dette, skriver Kurås Langen.