- Vi har jobbet knallhardt i hele høst og vinter, og fortsetter med det. Akkurat nå er det et tosifret antall prosjekter som vi enten er med å kjempe om, eller forventer å være med å kjempe om, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard.

Oppdragene Rissa-verftet konkurrerer om er både ombygging av skip og nybygg i både Norge og Europa.

- Markedet vi har rettet oss inn mot er ferjer og cruiseskip, sier Straumsheim.

Liker du å følge med på næringslivsnyheter fra Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

- Usikker økonomi forsinker avgjørelser

Til tross for at selskapet har levert inn flere tilbud, har det ikke blitt napp ennå. Straumsheim forklarer at verftet ikke har tapt noen anbudskonkurranser ennå.

- Markedet er litt tregere nå blant annet på grunn av usikkerheten i olje- og offshore og økonomien generelt. Det gjør at beslutninger flyttes litt i tid. Men i løpet av seks til åtte måneder regner jeg med at de fleste beslutningene til våre potensielle kunder skal være tatt, mange beslutninger også før det, sier Straumsheim.

Verftsdirektøren har tidligere sagt at det haster å få på plass nye oppdrag. Han er likevel ikke bekymret for at selskapet ikke har landet noen kontrakter etter storkontrakten med Hurtigruten som ble inngått i fjor høst.

- Vi håper å få på plass nye oppdrag før vi er ferdige med oppdragene for Hurtigruten. Klarer vi ikke det, vil det i verste fall bli en liten pause i aktiviteten. Men jeg er sikker på at vi skal klare å lande nye oppdrag, vi er i en god posisjon, mener Straumsheim.

Europeiske samarbeidspartnere

Etter at verftet gikk konkurs i oktober i fjor under navnet Noryards Fosen, har det ikke kommet inn store industrielle aktører på eiersiden i det nye selskapet.

Det betyr at det er umulig å løfte et såpass stort prosjekt som å bygge et helt nytt skip for verftet alene.

Løsningen på problemet er allianser i Europa. Straumsheim har siden i fjor høst foretatt en rekke reiser på kontinentet. Det har ført til at Fosen Yard nå samarbeider med to europeiske verft både på skrog- og nybyggsiden om nye kontrakter.

Ifølge Straumsheim er verftet også i stand til å ta på seg ombyggingsprosjekter på egen hånd.

Vinner selskapet anbudskonkurransen på et nybygg, vil noe av arbeidet skje hos samarbeidspartnerne, mens noe vil skje i Rissa. Den formelle strukturen på samarbeidet vil være at de to selskapene oppretter et såkalt fellesforetak, på engelsk kalt et joint venture (se faktaboks).

Full fart i Rissa

I skrivende stund er det full fart på verftet mens ombyggingene av fem skip fra Hurtigruten gjøres ferdig. På det meste har nærmere 1000 arbeidere vært i aktivitet på samme tid.

- Da vi hadde tre skip her samtidig, var det ganske hektisk. Vi har hatt en rekke arbeidere som har overnattet i de flytende hotellene våre og på brakkene vi har satt opp ved verftet. Til sammen har vi hatt over 16 000 overnattingsdøgn, sier Straumsheim.

Hurtigrutens MS Polarlys ferdigstilles i skrivende stund, mens MS Kong Harald forlot Rissa for rundt to uker siden. Begge ble litt forsinket ut fra verftet, mens det tredje, MS Spitsbergen, fortsatt ligger i dokken og skal leveres først senere i vår.

- Siden to skip har seilt ut igjen tas aktiviteten litt ned i noen få uker. Men vi jobber fortsatt for fullt på MS Spitsbergen.  Etter påske kommer det et nytt skip inn, og da vil aktiviteten skyte til værs igjen, sier Straumsheim.

Lurer du på hvordan de nye Hurtigruten-skipene blir seende ut etter oppgraderingen, kan du lese denne saken.

Ikke alle er like fornøyde med Hurtigrutens nye innredning. Her kan du lese om en passasjer som tok til tårene etter å ha vært inne på MS Kong Harald.