Stormen «Hilde» tok strømmen til nesten 20 000 husstander i Nord-Trøndelag, og fortsatt er mange uten strøm i Nord-Trøndelag.

Ifølge Forbrukerrådet, kan man kreve erstatning ved et langt strømbrudd.

- Forbrukerne er godt vernet ved strømbrudd, og i tillegg til å rette krav mot forsikringsselskapet kan du ha rett på standarderstatning selv om ikke nettleverandøren kan noe for strømbruddet, skriver regiondirektør Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge i en pressemelding.

Se satsene i faktaboksen.

Kan klage

Dersom strømmen brytes, eller at spenningen ikke er optimal, kan man klage til selskapet som er ansvarlig for strømnettet.

De plikter å hjelpe til innen rimelig tid, uten kostnad etter å ha blitt varslet om bruddet eller feilen.

Hvis ikke man kommer til enighet med strømselskapet kan klagene rettes til Elklagenemda. De kan gi råd om saken holder mål eller ikke.

Strømkunder har også rett til å holde tilbake penger for å sikre kravet ved en klage.

Fremdeles strømløse husstander

Klokken 09.00 fredag formiddag er strømforskyningen i Nord-Trøndelag gjenopprettet.

Fremdeles er det enkeltkunder som er uten strøm grunnet feil i forbindelse mellom transformator og kundens husvegg. En av disse er Peder Norvald Lundemo, som fem dager etter uværet, ennå ikke har fått strømmen tilbake.

Strømbruddene gjelder spesielt nord i fylket, men det finnes også enkelttilfeller ellers i fylket. En del av dette er hytter og fritidshus.

- Reparasjonsarbeidet vil fortsette til alle feil er rettet, skriver NTE på sine nettsider.

Regiondirektør Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge, anbefaler strømkunder å klage til leverandøren ved feil.