Statens vegvesen åpnet tidligere denne uka sin nye kontrollhall i Verdal, og fredag var hallen for første gang i bruk.

Inspektør Steinar Vist kan fortelle at det ble storfangst allerede første dag.

- Det var ikke mye dekk igjen på lastebilhengeren. To av seks hjul var mer eller mindre helt nedslitt. De ville vært helt ubrukelige om man traff på vinterføre, forteller Vist til Adresseavisen.

Fikk 1500 kroner i forelegg

Vegvesenet i Nord-Trøndelag har for tiden stort fokus på dekk og kjetting hos vogntogene på veien. Kravet til mønsterdybde er minimum fem millimeter.

Som bildet viser, var føreren som ble stoppet fredag langt unna å oppfylle akkurat dét kravet. I tillegg manglet det såkalte M+S-merking (mud and snow-merking red.anm).

- Det var så lite dekk at det nesten ikke var målbart. Hadde det vært snø og is, så hadde han blitt anmeldt. Men denne gangen var det gode kjøreforhold, så han slapp unna med 1500 kroner i forelegg og ble sendt rett på verksted for å bytte dekk, sier inspektøren.

Norske kjøretøy

I tillegg ble også en tilhenger på et vogntog avskiltet etter at det ble oppdaget store skader på et av dragene på hengeren.

Både lastebilen og vogntoget var ifølge Vegvesenet norske.

- Vi har sett ulykker som følge av at dragene på tilhengeren knekker. Derfor var det viktig at vi fikk denne av veien, sier Vist, som legger til at de trolig ikke hadde oppdaget skaden hvis de ikke hadde fått hengeren inn i den nye kontrollhallen.

Det ene draget på denne hengeren hadde store skader. Hengeren ble avskiltet. Foto: Statens vegvesen
En henger ble avskiltet etter at det ble oppdaget store skader på det ene draget. Her er inspektør Steinar Vist ved siden av hengeren. Foto: Leif Arne Holme